SAK:n, STTK:n ja Akavan Kesäduunari-infopuhelimeen on tullut yhteydenottoja eniten palvelualalla työskenteleviltä kesätyöntekijöiltä.
Kesäduunari-infopuhelimeen on tullut alkukesän aikana yhteydenottoja noin 290 kappaletta. Yhteydenottojen määrä on kaksinkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Kesäduunarineuvoja Joonas Tutti arvelee kasvun johtuvan puhelimen onnistuneesta markkinoinnista, kaikkien palkansaajien keskusjärjestöjen yhteistyöstä sekä kesätyösuhteiden määrän kasvusta viime vuoteen verrattuna.
– Kysyjiä ovat tähän mennessä askarruttaneet palkkaa ja työsopimusta, esimerkiksi koeaikaa ja määräaikaisuutta koskevat asiat, Tutti kertoo.
Neuvoja ovat kyselleet alle parikymppisten kesäduunarien lisäksi kesätöissä olevat korkeakouluopiskelijat, kesätyöntekijöiden sukulaiset sekä järjestäytymättömät pientyönantajat.
Yhteydenottojen perusteella näyttää siltä, että kesäduunarien oikeudet jäävät helposti toteutumatta. Esimerkiksi palkkaan kuuluvia lisiä ei aina makseta tai ylitöitä teetetään jatkuvasti ilman suostumusta ja korvausta. Joidenkin nuorten osalta poiketaan työsuhteen ehdoissa yleissitovan työehtosopimuksen vähimmäistasosta.
– Nuorten toivotaan siirtyvän työelämään yhä aikaisemmin. Kuitenkin kesätöissä saadut kielteiset kokemukset ruokkivat negatiivista suhtautumista työelämään, Tutti muistuttaa.
Kesäduunari-infopuhelin palvelee maanantaista perjantaihin kello 9-15 numerossa 0800 179 279 elokuun puoleen väliin saakka. Soittajalta ei vaadita ammattiliiton jäsenyyttä avun saamiseksi. Palveluun voi soittaa myös nimettömänä.