Vanhemmat opettajat siirtävät nuoremmilleen vuosien mittaan kertynyttä hiljaista tietoa, mutta myös nuorilla opettajilla voi olla annettavaa kokeneemmille kollegoilleen.
Kasvatuksen ja opetuksen kesäkongressissa Jyväskylässä evästetään perusopetuksen ja toisen asteen opettajia ja erityisopettajia, koulukuraattoreita ja -psykologeja, avustavaa henkilökuntaa sekä opetushallinnon edustajia alkamassa olevaan uuteen lukuvuoteen.
Erikoistutkija Hannu L. T. Heikkinen ja opettaja Tiina Rintala nostavat kongressissa esiin koulujen haasteena sen, miten saattaa yhteen kokeneiden osaajien tieto ja uusien tulokkaiden tuoreet näkemykset.
– Opettajat oppivat työssään paljon sellaista, jota ei koulutuksessa koskaan opi. Kuitenkin myös tuoreiden opettajien ajatukset ovat sen arvoisia, että niitä kannattaa kuunnella.
Myös nuorilla jotain annettavaa
Heikkinen ja Rintala esittelevät kongressissa keskiviikkona vertaisryhmämentorointia, lyhyesti verme. Perinteisesti mentoroinnissa vanhempi ja kokeneempi työntekijä siirtää ”hiljaista tietoa” nuoremmalle.
Verme-mentorointi sitä vastoin lähtee ajatuksesta, että niin kokeneilla kuin nuoremmillakin on toisilleen annettavaa. Se tapahtuu ryhmissä, joissa on mukana sekä kokeneita että vähemmän kokeneita työntekijöitä. Ryhmissä jaetaan kokemusta ja osaamista, joskus myös ongelmia ja työn haasteita.
– Verme perustuu ajatukseen, että kaikki opetus- ja kasvatustyössä voivat oppia toisiltaan. Mielekäs oppiminen perustuu omakohtaiseen kokemukseen, aitojen kysymysten ja ongelmien ratkaisemiseen, Heikkinen ja Rintala painottavat.