Jyväskylän yliopisto osallistuu kilpailuun tulevista opiskelijoista järjestämällä vielä peruskoulussa oleville nuorille tietokonepelien suunnittelu- ja toteutuskursseja.
Reilu 20 peleistä kiinnostunutta peruskoululaista on ohjelmoinut itse ideoimansa pelin viikon aikana Jyväskylän yliopiston tietotekniikan laitoksen järjestämällä tietokonepelien suunnittelu- ja toteutuskurssilla. Viikon kurssi huipentui perjantaina itse tehtyjen pelien esittelytilaisuuteen.
Nuorten peliohjelmointikurssi on 12-16 -vuotiaille nuorille suunnattu viikon mittainen opintojakso, jonka aikana koululaiset oppivat ohjelmoinnin alkeita, ja tekevät itse suunnittelemansa tietokonepelin. Oppilailta ei vaadita aikaisempaa kokemusta ohjelmoinnista.
Nuorten suunnittelemat pelit ovat yksinkertaisia kaksiulotteisia pelejä ilman verkkopelimahdollisuutta, mutta se ei nuoria tuntunut haittaavan.
– Yksinkertainenkin on kaunista, kun se on itse tehtyä,. Eniten oppilaat ovat tehneet tasohyppely-, labyrintti- ja erilaisia taito- ja nopeuspelejä, yliopistonopettaja Antti-Jussi Lakanen kertoo.
Kiinnostus lisääntyi selvästi
Kurssin tavoitteena on pelien tekemisen ohessa tutustuttaa nuoret yliopistoon ja matemaattis-luonnontieteellisten aineiden opiskelumahdollisuuksiin, ja kasvattaa nuorten kiinnostusta kouluttautua myöhemmin luonnontieteelliselle alalle.
– Viime kesän kurssipalautteen mukaan oppilaiden kiinnostus alaa kohtaan lisääntyi monella jopa dramaattisesti. Tästä näkökulmasta onnistuimme tässä tehtävässä erinomaisesti, selvittää kurssi-idean isä, lehtori Vesa Lappalainen.
Dekaani Pekka Neittaanmäen mukaan informaatioteknologian tiedekunta vahvistaa nuorten tietotekniikan itseopiskelua myös tulevina vuosina.
– Peruskoululaisille suunnattujen kurssien lisäksi tiedekunta on käynnistämässä IT-alan yliopistolukiohankkeen, jossa lukiolaiset voivat suorittaa yliopistokursseja jo kouluaikana.