STX Finland Oy on saanut tilauksen kahden suuren offshore-asuntomoduulin rakentamisesta. Työt alkavat ensi keväänä yhtiön Turun telakalla. Moduulit valmistuvat vuoden loppuun mennessä. Projektin työllistävä vaikutus on noin 250 henkilötyövuotta.
– Olemme tehneet offshore-tuotantoa aikaisemminkin. Olemme tehneet myös offshore-alihankintaa Porin telakalle, kertoo Turun telakan pääluottamusmies Jari Aalto.
Porin telakka ei kuulu STX:ään.
Moduulit ovat mitoiltaan noin 63 x 52 x 47metriä ja 40 x 45 x 13 metriä. Niiden yhteispaino on yli 5 000 tonnia. Vaativa projekti sisältää terästöiden lisäksi moduulien pintakäsittelyä sekä kuumavarustelua.
– Käsittääkseni kyseessä on öljynporauslautan ylin kerros, johon asennetaan hyttejä, Aalto kertoo.
Pääluottamusmiehen mukaan sisustustyöt tehdään muualla kuin Suomessa. Varustelun lisäksi loppukokoonpano ja käyttöönotto jäävät muiden tehtäväksi.
Valmistuttuaan moduulit kuljetetaan Turusta proomulla Norjaan.
Porauslautan tilaajan nimeä ei kerrota julkisuuteen. Turun telakka rakentaa moduulit alihankintana norjalaistilaajalle.
Viking Linen matkustaja-aluksen rakentaminen alkoi syyskuun lopussa. Tämä näkyy Aallon mukaan jo siinä, että työntekijämäärä kasvaa pikku hiljaa. Tällä hetkellä töissä on noin sata metallimiestä ja -naista. Pakkolomilla on vielä noin 750 henkeä.
Elokuussa alkoivat Galamaren erikoisrahtialuksen työt. TUI Cruisesin tilaaman risteilijän rakentaminen pääsee käyntiin ensi vuoden lopulla. Saksalainen TUI on Euroopan suurin matkanjärjestäjä.
Rajavartiolaitoksen kanssa telakalla on aiesopimus ulkovartiolaivan rakennusurakasta. Töiden on tarkoitus alkaa ensi vuoden puolella.
STX Finland aikoo ryhtyä rakentamaan tuulipuistoja kokonaistoimituksina. Tuulivoima on yhtiölle uusi toimiala.