Lahden keskustan liikennesuunnitelman laatiminen on edennyt siihen vaiheeseen, että kaupunkilaisetkin pääsevät puntaroimaan suunnitelman ratkaisuvaihtoehtoja ja niiden alustavia vaikutuksia.
Lahden kaupunkikeskustan suunnittelua ja kaavoitusta palvelemaan tarkoitetun suunnitelman perustana ovat kaupunginvaltuuston hyväksymät keskustan kehittämisen periaatteet, liikennepoliittiset linjaukset ja Lahden kaupungin strategia.
Liikennesuunnitelman tarkoituksena on varmistua keskustasuunnitelmien toteuttamiskelpoisuudesta ja vaikutuksista.
Lahden keskustan liikenteen vision mukaan keskusta on elinkeinoelämän toimintaedellytysten ja asumisen näkökulmasta houkutteleva ja elinvoimainen. Tähän pyritään liikenteen haittoja vähentämällä sekä parantamalla saavutettavuutta, joukkoliikenteen matkaketjujen toimivuutta ja jalankulun sekä pyöräilyoloja katumiljöössä.
Liikenteellisesti ratkaistaviin seikkoihin kuuluvat esimerkiksi keskustan sisäiset kokoojaväylät, yhteydet matkakeskukseen ja Trion joukkoliikenneterminaalin alueelle sekä Mannerheiminkadun kytkentä Saimaankatuun. Lisäksi suunnitelmassa kiinnitetään huomiota muun muassa pysäkkeihin, pysäköintiin, kävelykatuihin ja pyöräilyreitteihin.
Liikenteen haittoja pyritään vähentämään moninaisin keinoin, muun muassa ohjaamalla liikennettä keskustan ohi sekä rauhoittamalla osa kaduista kävelypainotteisiksi. Huoltoliikenteen aiheuttamia häiriöitä liikenteelle ja ympäristölle pyritään vähentämään esimerkiksi osin aikatauluttamalla tavaratoimituksien ajankohtia.
Aleksanterinkatu kävelykaduksi
Merkittävimmät muutokset koskevat Aleksanterinkatua ja Vesijärvenkatua. Ydinkeskustan pääväylä Aleksanterinkatu esitetään muutettavaksi kävelykaduksi ja Vesijärvenkatu katkaistaan henkilöautoliikenteeltä Trion joukkoliikenneterminaalin kohdalla.
Keskustan kehän sisäpuolella kevyen liikenteen asema korostuu ja autoilun nopeus kaduilla sovitetaan kävelynopeuteen. Tällöin korostuu keskustan liikenteen rauhoittuminen.
Keskustan katumiljöön viihtyisyyden parantaminen mahdollistuu, kun kadunvarsipysäköintiä vähennetään ja lisätään hyvin opastettavia pysäköintilaitoksia.
Joukkoliikenteen matkaketjujen kannalta on tärkeää, että joukkoliikennereitit tavoittavat keskustan tärkeimmät alueet ja toiminnot. Bussien liikennöitävyys tehdään sujuvaksi, ja se varmistetaan joukkoliikennekaistoilla ja liikennevaloetuisuuksilla.
Jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita parannetaan katumiljöössä siten, että tärkeimmille jalankulkureiteille muodostetaan jatkuva reitti ja siten yhtenäinen kävelyalue. Kävelyreitit tavoittavat hyvin myös joukkoliikenteen solmukohdat. Pääpyöräreiteistä aiotaan tehdä korkeatasoisia ja jatkuvia.