Joulukorttien määrä kipuaa likemmäksi 50 miljoonaa tänäkin vuonna. Sähköisistä joulutervehdyksistä huolimatta pahvisten korttien suosio on säilynyt.
Itellan tuotepäällikkö Mari Jäntti-Mähönen kertoo, että vastikään tehdyn joulukorttitutkimuksen mukaan saajat säilyttävät vanhoja joulukortteja ja niitä nostetaan esille joulun lähestyessä.
– Joulukortti on tärkeä muistamisen väline. Rahallisesti pieni muistaminen on tutkimuksemme mukaan vastaanottajalle hyvin arvokas ja tärkeä.
Koko 2000-luvun joulukorttien määrä on pysynyt tasaisena, noin 50 miljoonassa. Viime vuonna kortteja postitettiin runsaat 47 miljoonaa.
Suurin osa joulukorteista postitetaan nykyisin joulumerkki-kampanjan aikana. Huokeampi hinta houkuttelee niin paljon, että tavallisessa kakkosluokassa ja ykkösluokassa kortteja kulkee enää murto-osa.
Kaikkiaan postikortteja lähetetään vuosittain 67 miljoonaa. Kortteja lähetetään myös pääsiäiseksi ja ystävänpäiväksi.
Tonttu talvimaisemassa kelpaa hyvin
Perinteinen Unicefin joulukortti on edelleen yksi suosituimmista.
– Perinteisellä joulukortilla on sijansa suomalaisten sydämissä. Joka vuosi kortteja myydään hyvin, viestintäjohtaja Jussi Kivipuro kertoo.
Kauppatiloissa vapaaehtoisten voimin pyöritettäviä myyntipisteitä on tänä vuonna 50 eri puolilla Suomea.
Verkkokaupassakin joulukorttipakkaus on kolmanneksi suosituin rannekorun ja joulupallon jälkeen.
– Perinteisessä suomalaisessa kortissa on joulutonttu talvimaisemassa, Kivipuro toteaa.
Yritykset ovat sitä vastoin luopuneet pahvisista Unicefin korteista. Ne antavat mieluummin rahalahjoituksia tai ostavat eettisiä pehmeitä paketteja.
– Tämä on selvä trendi. Lahjan saajalle menee viesti, että kehitysmaan koululainen saa häneltä koulutarvikkeita tai rokotteita.
Sähköistä e-korttia käyttävät jotkin yritykset. Nokia on monta vuotta lähettänyt joulutervehdyksensä Unicefin e-kortilla.
Kortteja myydään viime vuoden tahtiin
Invalidiliitto luopui joitakin vuosia sitten perinteestä lähettää kaikkiaan kotitalouksiin postikorttinippu tilisiirtolomakkeen kera. Nykyisin luotetaan kuluttajien löytävän kortit muutoinkin.
– Kortteja näyttää menevän yhtä hyvin kaupaksi kuin viime vuonnakin. Tarkemmin en osaa tässä vaiheessa sanoa, myyntipäällikkö Jari Uusitalo toteaa.
Invalidiliittokin tarjoaa yrityksille sähköisiä postikortteja, mutta niiden menekki on vielä pientä verrattuna perinteiseen postikorttiin.