Liikenneturvan keräämien ennakkotietojen mukaan vuonna 2011 tieliikenteessä on menehtynyt 288 ihmistä, kun vuonna 2010 kuolleiden lukumäärä oli 272. Loukkaantuneiden määrä kasvoi noin kolmella prosentilla.
Vuonna 2009 liikennekuolemien määrä väheni viidenneksellä ja pysyi tällä tasolla vuonna 2010. Kuluneena vuonna sama suunta ei jatkunut. Kohtaamisonnettomuuksissa henkilöautoissa kuoli 22 ihmistä enemmän kuin vuonna 2010. Kuolleiden moottoripyöräilijöiden määrä (28) nousi vuoden 2009 tasolle.
Liikenneviraston tietojen perusteella liikenteen keskinopeus pysyi ennallaan ja liikennemäärässä oli kasvua 2,3 prosenttia. Altistus nokkakolareille kasvaa liikenteen määrän kasvaessa. Henkilöautojen kolariturvallisuus ei riitä silloin, kun törmätään vastakkaiseen suuntaan etenevään ajoneuvoon.
Liikenteessä loukkaantui vuonna 2011 tammi-marraskuun ennakkotietojen mukaan 7 277 ihmistä. Vaikka loukkaantuneita on kolme prosenttia enemmän kuin vuonna 2010, vakavasti loukkaantuneiden määrä on laskenut hieman
Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvaisen mukaan nykytilanteeseen ei voi olla tyytyväinen.
– Yhdessä asetettu tavoite jatkuvasta liikenneturvallisuuden parantamisesta vaatii käyttöön uusia keinoja. Ennakoivalla käyttäytymisellä ja liikennesääntöjen noudattamisella yksittäinen ihminen voi vaikuttaa asiaan. Yhteiskunnalta odotamme turvallisuutta tukevia ratkaisuja liikenneympäristössä, Tarvainen sanoo.
Pyöräilyturvallisuudessa Euroopan kärjessä
Tyypillinen pyöräilijän kuolemaan johtava onnettomuus sattuu taajama-alueella. Vuonna 2011 liikenteessä menetti henkensä 15 polkupyöräilijää. Vuotta aiemmin vastaava luku oli 26. Polkupyöräilijöiden liikennekuolemat ovat vähentyneet selvästi viimeisen kymmenen vuoden aikana.
– Pyöräteitä on rakennettu lisää, taajamien nopeusrajoituksia on laskettu ja pyöräilykypärän käyttö on kasvanut tasaisesti, arvioi toimitusjohtaja Tarvainen olevan hyvän kehityksen taustalla.
Vuosina 2001–2009 pyöräilijöiden tieliikennekuolemat ovat laskeneet keskimäärin 14 prosentilla vuodessa, ja Suomi on ollut Euroopan kärkimaa. Vuosina 2010 ja 2011 sama linja on jatkunut.