Miten presidenttiehdokkaat suosivat kampanjatuotteissaan suomalaista tuotantoa? SAK:lainen TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto selvitti asiaa. Selvityksen mukaan melkein kaikki ehdokkaat ovat tilanneet tai teetättäneet osan tuotteistaan ulkomailla.
Ehkä tunnetuin yksittäinen tuote on Paavo Väyrysen Paavo & Vuokko -kampanjamuki, jota on myyty 5 500 kappaletta ja joka on tuottanut Väyrysen vaalikassaan 165 000 euroa. Huima tuotto selittyy osin halvoilla tuotantokustannuksilla. Muki on tilattu Ed-Mark Oy:n kautta. Se on tehty Aasiassa, mutta painettu Suomessa.
Sauli Niinistön kampanjatuotteista hopeinen rullaluistinpinssi on tehty Kauko-Idässä ja latte-muki Kiinassa. T-paidat on painettu Puolassa. Nomination-korut ovat italialaista alkuperää.
Timo Soinin luottokortti ja rintanappi on tilattu Promlerin kautta. Yhtiöstä kerrotaan, että luottokortti on Aasiasta, mutta maata ei kerrota liikesalaisuuteen vedoten. Pääosa rintanapeista on tehty Suomessa, mutta osa Euroopassa.
Kaulaliina ja suklaata Saksasta
Paavo Lipposen tuotteista kaulaliina on kudottu Saksassa, jääkaavin on samoin Saksasta, mutta sen painotyöt on tehty Suomessa. Rintamerkki on osin kotimaista talkootyötä, osin Euroopassa tehty.
Eva Biaudet’n kampanjasuklaa on Saksasta. Paavo Arhinmäen rintanapin toimittanut yritys teetti sen englantilaisin voimin.
Sari Essayahin materiaaleina on vain esitteitä, jotka on painettu Suomessa.
”Arvojohtajan näytettävä esimerkkiä”
TEAMin puheenjohtaja Timo Vallittu kysyy, pitäisikö presidenttiehdokkaiden kampanjoissa huomioida kotimaisuus ja suomalainen työ.
– Suomalaisten työllisyys on huomattavissa määrin kytkyssä yksittäisten henkilöiden ja organisaatioiden ostopäätöksiin. Pienillä päätöksillä on suuria työllisyysvaikutuksia. Liike- ja mainoslahjat työllistävät erityisesti pienyrityksiä ja ovat työvoimavaltaisia, hän sanoo.
Vallittu viittaa Suomalaisen Työn Liiton laskelmiin, jotka osoittavat, että jos jokainen suomalainen käyttäisi kuukausittain 10 euroa enemmän kotimaisiin ostoksiin, merkitsisi se vuositasolla noin 10 000 uutta työpaikkaa.
– Kun presidentti on arvojohtaja, niin soisi, että hän omilla valinnoillaan näyttäisi esimerkkiä ja suosisi kotimaisia tuotteita. Mielestäni presidenttiehdokkaat eivät tässä asiassa ole osoittaneet erityisen hyvää arvojohtajuutta, Vallittu sanoo.
Vallittu on varma, että hyviä ja näyttäviä kampanjatuotteita löytyisi Suomesta, niin lasikeraamisesta, tekstiili- ja vaatetus-, graafisesta- kuin myös muoviteollisuudesta. TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto edustaa kaikkien noiden alojen työntekijöitä.
Kiusallinen eettinen kysymys
TEAM nostaa asian esiin, koska se on huolissaan kehityksestä, joka vie työpaikkoja pois Suomesta.
– Siksi haluamme omalta osaltamme kannustaa suomalaisia kuluttamaan kotimaassa tehtyjä tuotteita.
– Ei pidä myöskään unohtaa, että halpamaissa tehdyt tavarat on monesti tuotettu olosuhteissa, joita ei voi pitää inhimillisinä. Työskentelyolosuhteet tehtaissa ovat usein ala-arvoiset. Myös työntekijöiden työehtoja ja palkkoja poljetaan surutta, Vallittu sanoo.
– Kiusallinen eettinen kysymys arvojohtajaksemme pyrkiville tietysti kuuluu: Voidaanko olla varmoja, että erityisesti Aasian maissa tehdyt kampanjatuotteet on valmistettu säällisissä oloissa – eikä lapsi-, orja- tai vankityöllä, Vallittu pohtii.