Hallitus valmistelee liikennepoliittista selontekoa
Vähemmän uusia hankkeita, enemmän rahaa perusväylänpitoon, on johtava periaate, kun liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee laajaa liikennepoliittista selontekoa. Se tuodaan eduskuntaan huhtikuussa.
Virkamiesten pohjatyö on päätösvaiheessa ja hanke on siirtymässä poliittiseen päätöksentekoon liikenne- ja viestintäpoliittisen ministeriryhmään. Sitä vetää liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.).
Selonteon suuntaviivat on kirjoitettu hallitusohjelmaan. Sen rahkeet ja resurssit lyödään lukkoon maaliskuussa, kun hallitus päättää valtiontalouden menokehyksistä tuleville vuosille.
Hallitus päättää kehysriihessä meneillään olevan hallituskauden aikana käynnistettävät hankkeet. Sen lisäksi selontekoon laaditaan kymmenen vuoden investointiohjelma.
Viime hallituskaudella käynnistettiin hankkeita vajaan kahden miljardin euron edestä. Meneillään olevalla hallituskaudella on tarkoitus tyytyä kolmanneksen vähempään.
Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Minna Kivimäki toivoo, ettei kehysriihessä päädytä määrärahojen leikkaamiseen, vaan niiden suuntaamiseen uudelleen.
Hän vetää virkamiestyöryhmää, joka valmistelee selonteon asiat ministeriryhmälle.
Lisää rahaa ei tipu
Ministeriössä tiedetään hyvin, että merkittävää lisärahoitusta väylähankkeisiin on turha odottaa.
– Lähtökohtana on pidetty määrärahojen nykytasoa, mutta se jää sitten kehysriihessä nähtäväksi, Kivimäki sanoo.
Selonteon valmisteluissa onkin realistisesti lähdetty siitä, että perusasiat ovat kunnossa ja mittavia uusia kehitystarpeita ei ole. Painopiste on tarkoitus suunnata uusinvestointien sijasta nykyisen liikenneverkon kuntoon ja tehokkaaseen käyttöön.
Yhtenä silmämääränä on päästä nykyistä pitkäjänteisempään suunnitteluun. Kokemuksesta tiedetään, että hankkeiden pätkärahoitus maksaa.
– Halutaan katsoa etukäteen, mitkä instrumentit ovat käytettävissä ja päästä realistiseen suunnitteluun pidemmällä tähtäimellä.