Hyvä Alku -tapahtuma kokoaa pari tuhatta kasvatuksen, opetuksen ja terveydenhuollon ammattilaista ja asiantuntijaa 15. ja 16. helmikuuta Jyväskylään hakemaan uutta tietoa siitä, miten lapsen kehitystä voidaan tukea entistä aikaisemmin ja paremmin.
Hyvä Alku tarjoaa kiinnostavia luentoja tutkimuksen tuottamasta uudesta tiedosta erityisesti päivähoidon sekä esi- ja alkuopetuksen työntekijöille. Tapahtuman tavoitteena on tiedottaa varhaisen tuen menetelmistä ja oppimisympäristöistä sekä saattaa uusin tutkimustieto sekä uudet menetelmät lasten kanssa toimivien käyttöön.
Tapahtuman avauspäivänä tarkastellaan muun muassa oppimisen tehostettua tukea esi- ja alkuopetuksessa, tarkkaamattomien ja ylivilkkaiden lasten tukemista päiväkodissa, sekä lasten toiminnan ja tunteiden säätelyä.
Luennoilla käsitellään myös lapsen puhetta edeltävää kieltä ja kommunikointia, alle kouluikäisten matematiikkataitoja tukevia harjoitusohjelmia, sujuvan lukemisen harjoittamista sekä maahanmuuttajalasten matematiikan oppimista.
Moniammatillista yhteistyötä
Toisen päivän aiheena on moniammatillisen yhteistyön merkitys koulun onnistuneessa aloituksessa. Oppilaiden moninaisuus haastaa opetuksen muuttumaan ja opettajan ohjauskäytännöillä on merkitystä lasten taitojen ja motivaation kehitykseen.
Tapahtumassa tarkastellaan myös tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ryhmäkuntoutusta sekä itsesäätelytaitojen tukemista, tietokoneavusteista maahanmuuttajalasten lukemaan opettamista sekä ketteryyden harjoittamista.
Tapahtuman järjestää oppimisvaikeuksien monitieteiseen tutkimukseen ja kehittämistyöhön erikoistunut Niilo Mäki Instituutti, jonka keskeisenä toiminta-ajatuksena on ehkäistä lasten ja nuorten oppimisesta syrjäytymistä jo varhaisessa vaiheessa.