Norja, Ruotsi ja Tanska etsivät lehtitiedon mukaan ostajaa lentoyhtiölleen SAS:lle. Dagens Industri -lehti kertoi asiasta lähteisiinsä nojaten keskiviikkoaamuna. Niukka enemmistö SAS:stä on maiden omistuksessa.
Tieto tulee kiinnostavasti samoihin aikoihin, kun Suomessa on avattu keskustelu valtion omistusosuuden vähentämisestä Finnairissa. Finnair etsii kumppania Euroopan-lentojensa yhtiöittämiseen.
SAS-konserniin kuuluu kaksi halpahinnoitteluun pyrkivää yksikköä, tappiollinen suomalainen Blue1 ja voitollinen norjalainen Widerøe.
Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen sanoi uutistoimisto Bloombergin haastattelussa, että yhtiö ei keskustele yhteistyöstä SAS:n kanssa. Myöskään Norwegian Air tai Flybe eivät ole olleet keskusteluissa.
SAS on kärsinyt talousvaikeuksista ja se on pyrkinyt säästöihin. Vuoden 2011 liikevaihto oli 41,4 miljardia Ruotsin kruunua (noin 4,72 miljardia euroa) ja kasvoi hieman yli 300 miljoonaa euroa edellisvuodesta. Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä oli 94 miljoonaa kruunua, kun vuotta aiemmin yhtiö teki 444 miljoonaa kruunua tappiota.
Viime vuoden kertaerät ja verotkin huomioiva voittorivi on 1,69 miljardia kruunua pakkasella, ja vuonna 2010 tappiota kertyi 2,2 miljardia kruunua. Suurin tulosta heikentävä erä oli 1,7 miljardin kruunun alaskirjaus, joka johtui SAS:n espanjalaisen osakkuusyhtiön Spanairin ajautumisesta konkurssiin.
SAS:n henkilöstön määrä putosi rajusti 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen aikana. Aikanaan yli 30 000 ihmisen työvoima on kutistettu 13 500:aan.
SAS:n osake on listattu Kööpenhaminan, Oslon ja Tukholman pörsseissä.
Dagens Industrin uutisen luki Suomessa ensimmäisenä Kauppalehti.
Aiheesta muualla verkossa:
Bloombergin uutinen (englanniksi)