Taiteen perusopetus kaipaa kehittämisohjelmaa muun muassa siitä syystä, ettei opetusta ole yhdenvertaisesti saavutettavissa eri puolilla maata.
Koulutuksen arviointineuvoston nimittämä arviointiryhmän mukaan taiteen perusopetusta ei ole joko lainkaan tarjolla kaikissa kunnissa kohtuullisen etäisyyden päässä tai sitten opetusta ei ole saatavilla jollakin tai joillakin yhdeksästä taiteenalasta. Kattavimmin on tarjolla musiikin perusopetusta.
Taiteen perusopetusta tarjoavien oppilaitosten (464) selvä enemmistö on keskittynyt lähinnä Etelä- ja Länsi-Suomeen. Oppilasjakauma on sukupuolten kesken vino, sillä tyttöjä oppilaista on noin 80 prosenttia.
Alan opettajien perus- ja täydennyskoulutus on kirjavaa, opetussuunnitelmallinen ohjausjärjestelmä kaipaa kehittämistä ja oppilaitosten omaehtoinen itsearviointi ja kehittämistoiminta ovat vasta muotoutumassa. Lisäksi myös koulutusmuodon rahoitusperusteet ovat vielä kirjavat.
Kaikkien lasten saataville
Taiteen perusopetusta annetaan eniten Etelä- ja Länsi-Suomen suurissa kaupungeissa ja yleensä kaupunkimaisissa kunnissa. Näillä alueilla oppilaitoksia on tiheämmässä, ne ovat suurempia ja niissä tarjotaan eri taiteenalojen opetusta monipuolisemmin kuin muualla Suomessa.
Etelä-Suomen suuret oppilaitokset osallistuvat myös muita enemmän valtakunnalliseen kehittämistyöhön. Vaikka opetuksessa otetaan huomioon molempien sukupuolten tarpeet, on poikien hakeutuminen alan opiskeluun erittäin vähäistä.
Tarpeelliseksi todettu
Puutteistaan huolimatta taiteen perusopetus on lunastanut paikkansa Suomen koulutusjärjestelmässä.
– Taiteen perusopetus on yksi suomalaisen koulutusjärjestelmän menestystarinoista. Vastaavaa koulutusmuotoa ei ole muualla. Opetus on vapaaehtoista, mutta silti oppilaiden määrä on kasvanut 1990-luvun alkupuolelta saakka, ollen nyt noin 135 000, toteaa Taiteen perusopetusliiton puheenjohtaja Klaus Savolainen.
Taiteen perusopetus täydentää ja syventää Savolaisen mukaan peruskoulun taito- ja taideaineiden opetuksessa saatua osaamista. Taiteen perusopetuksen arvostus ja opetuksessa hankitun osaamisen tunnustaminen eivät kuitenkaan ole esimerkiksi jatko-opintoja ajatellen siinä asemassa, joka sille kuuluisi tavoitteellisen ja pitkäkestoisen opiskelun perusteella.
Taiteen perusopetuksen opettajat ovat arvioinnin mukaan työhönsä sitoutuneita, ottavat erilaiset oppilaat huomioon ja käyttävät monia menetelmiä opetuksessaan. Tarve hankkia lisää alan ammatillista osaamista on opettajilla kuitenkin ilmeinen.