KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Kiskot yli tyhjyyden

Mongolian puolella mahtava rata muuttuu yksiraidepariseksi.

Mongolian puolella mahtava rata muuttuu yksiraidepariseksi. Kuva: Martti Lintunen

MARTTI LINTUNEN
19.4.2009 9.00

Moskovasta Pekingiin Martti Lintusen matkassa 1/7

Päivää ennen lähtöä kävin allekirjoittamassa testamenttini. Minua kyllä hiukan huvitti kynä kädessä, mutta kaikki tuttavani olivat äärimmäisen huolissaan uudesta matkastani.

Olinhan minä ollut Mosambikissa sisällissodan aikana, Kambodzhassa päivää sisällissodan loppumisen jälkeen ja myöhemmin tallustellut pitkin miinakenttiä; viimeksi Kongossa kuvaamassa YK:n suurinta sotilasoperaatiota ja vahingossa Keniassa vaalimellakoiden juuri alettua.

Olen muutenkin todellinen pahan ilman lintunen. Menen minne tahansa, niin jotakin outoa tapahtuu. Miksei siis nytkin.

Olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että suomalaiset uskovat Suomen olevan saari. Lännessä on Itämeri ja etelässä Suomenlahti. Idässä ei mitään, pelkkä aukko.

Jos oikein tiukasti pitää silmänsä kiinni, niin Venäjää ei ole olemassakaan, vielä vähemmän oli Neuvostoliittoa. Kuvitelma on samankaltainen kuin pannukakkumaalta putoaisi heti horisontin jälkeen.

Olin kuitenkin päättänyt uskoa, että rautainen kiskopari veisi minut ja matkakaverini aukon yli Venäjälle, Siperiaan, Mongoliaan ja Kiinaan.

Moskovasta Kiinaan tai vielä pitemmälle Vladivostokiin maailman pisin yhtäjaksoinen rautatie on kulkenut sähköllä vuodesta 2002.

Rata on 9288 kilometriä pitkä. Aikaeroakin matkan asemille kertyy yhteensä seitsemän tuntia.

Moskovasta lähdettäessä aamu tulee aina vain aikaisemmin, mutta junat kulkevat Moskovan ajassa. Siinä onkin yksi matkustamisen ongelma, ”kiskoviive”. Ja jokaisessa pysähdyksessä saa olla laskemassa mikä se junan lähtöaika taas paikallisesti olikaan.

Maailman pisimmän junaradan alkupää voisi aivan hyvin olla Helsinki, mutta ei ole. Moskovassa joutuu raahaamaan matkalaukkujaan Leningradin asemalta parisataa metriä Jaroslavin asemalle, josta matka jatkuu joko Pekingiin tai Vladivostokiin.

Suomalaisten pitäisikin kehitysapuna rakentaa puuttuvat parisataa metriä rautatiekiskoja, vain päästäkseen rautatietilastoon.

Siperian rataa rakennettiin kahdesta suunnasta, Vladivostokista ja Tšeljabinskistä. Rata rakennettiin neljässä osassa. Se valmistui Venäjän-Japanin sotaan mennessä, mutta vain yksiraiteisena. Myöhemmin tosin rakennettiin myös toinen raide koko matkalle. Ei kuitenkaan Mongolian osuudelle Pekingiin mennessä.

Matkustajat jouduttiin kuljettamaan lautoilla tai jäätä pitkin Baikaljärven yli, ennen kuin järven eteläpuolta kiertävä rata rakennettiin. Rata ylittää Euroopan ja Aasian rajan 1 777 kilometrin kohdalla hiukan Jekaterinburgista itään. Pohjoispuolelta Baikaljärveä kulkee kuuluisa Baikal-Amurin rata, jonka nuorisoliittolaiset rakensivat 75-85. Vuonna 2002 se saatiin lopulliseen käyttöön.

Yhtäjaksoinen radan ajaminen päästä päähän vaatii hyviä perslihaksia ja unenlahjoja, paljon kirjoja, hyvää seuraa ja jonkin verran votkaa.

Paljon hauskempaa on valita reitiltä joitakin pysähdyksiä ja tutustua niihin tarkemmin.

Minulla on tuttavia, jotka eivät voineet mennä Moskovaan Neuvostoliiton aikana, vaikka se oli turvallinen, mutta sieltä saattoi saada sosiaalisen (pitäisiköhän tässä olla sosialistisen?!) tartunnan. Nyt samat ihmiset eivät voi mennä sinne, koska se on yltiökapitalistinen ja vaarallinen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Jätimme siis suosiolla Moskovan vain junanvaihtopaikaksi ja valitsimme Jekaterinburgin, Ulan-Uden, Ulanbaatarin, Pekingin ja lennon kotiin.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Minkä sortin sosialisti Zohran Mamdani on?

Sant Boin yläaste on monikulttuurinen, ja arki sujuu pääosin ilman ongelmia.

Natsisymbolit ilmestyivät espanjalaiskouluihin – Naisviha ja fasismin ihannoiminen uhkaavat Espanjan vasemmiston tulevaisuutta

Kuivat alueet kasvavat ja pohjavedet ehtyvät – Mitä Syyriassa tapahtuu nyt, voi tapahtua pian muuallakin

Nälkää näkee aiempaa harvempi ihminen, kertoo SOFI 2025 -raportti. Kuvassa perulaisnaisia perunaviljelmillään.

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja Karibialla, mutta ei kaikilta

Uusimmat

12 miljoonaa sudanilaista on joutunut jättämään kotinsa ja pakenemaan taisteluita.

Sudanissa on maailman suurin humanitaarinen kriisi – Amnesty syyttää muuta maailmaa sen kansan pettämisestä

Jatkossa suomalainen vaalidata säilytetään Ruotsissa.

Suomen vaalitulos Amazonin pilvipalveluun – Luottamus vaarassa?

Tarina kasvun odottamisesta – huomenna hän tulee

Aino-Kaisa Pekonen.

Potkulaissa haisee kokoomuslaisuus – ”Mutta miten perussuomalaiset voivat hyväksyä sen?”

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

 
02

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

 
03

Päivän Petteri Orpoa korventavat huonot suhdanneuutiset tulevat rakentamisesta ja sahoilta

 
04

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

 
05

Vasemmistonuoret vaatii SDP:tä lopettamaan oikeistolaistumisen ja lähettää Antti Lindtmanille Leniniä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Unohdetussa sotarunoelmassa rotat järsivät ruumiita ja kodit on poltettu

07.11.2025

Vuodesta 2025 tulee mittaushistorian toiseksi tai kolmanneksi lämpimin

06.11.2025

Vasemmistonuoret vaatii SDP:tä lopettamaan oikeistolaistumisen ja lähettää Antti Lindtmanille Leniniä

06.11.2025

Päivän Petteri Orpoa korventavat huonot suhdanneuutiset tulevat rakentamisesta ja sahoilta

06.11.2025

Puolueiden kannatus jökötti paikallaan lokakuussa, vasemmistoliitto 9,5 prosentissa

06.11.2025

Taantumus uhkaa, taistelu aborttioikeudesta käytävä uudelleen, kertoo Amnestyn raportti

06.11.2025

Näin perussuomalaisten takki kääntyi: Vuonna 2018 puolue esitti Sipilän hallituksen potkulain hylkäämistä

05.11.2025

Ei velkajarrua, vaan hyvinvointikaasu pohjaan, Vasemmistonuoret esittää

05.11.2025

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

05.11.2025

Minkä sortin sosialisti Zohran Mamdani on?

05.11.2025

Li Andersson kirjoittaa New Yorkin uuden pormestarin hymystä: ”Mikään ei ole aikoihin tehnyt minuun sellaista vaikutusta”

05.11.2025

Työllisyyspalvelujen siirto kunnille epäonnistui, kertoo JHL:n tutkimus

05.11.2025

Laura Gustafsson rinnastaa romaanissaan seksuaaliväkivallan ja eläintuotannon raakuuden

05.11.2025

Potkulaki ei lisää työllisyyttä vaan ainoastaan heikentää työntekijöiden asemaa, sanoo Timo Furuholm

04.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään