Taloudelliseen tiedotustoimistoon kuuluva Finnfacts sai viime vuonna aikaan 230 Suomea koskevaa juttua kansainvälisessä mediassa. Selvästi eniten ulkomaalaisia toimittajia kiinnostivat hittipeli Angry Birds ja sen kehittänyt Rovio-yhtiö sekä yleensä suomalainen peliteollisuus. Suomessa vieraili vuonna 2011 Finnfactsin kutsusta yli 150 toimittajaa 18 eri maasta. 230 jutusta yli 70 käsitteli näitä aloja.
– On ilahduttavaa huomata, että vihaisten lintujen menestys tarjoaa vetoapua myös muille suomalaisille peliteollisuuden kasvuyrityksille. Pelialan kiinnostavin juttuaihe oli selvästi Angry Birds, mutta esimerkiksi myös WildChords-oppimispeli huomioitiin kansainvälisessä mediassa useaan otteeseen, kertoo Finnfactsin johtaja Markus Kokko.
Muita viime vuoden teemoja olivat toimivuus ja luonto. Niistä kirjoitettiin noin 50 artikkelia.
Finnfactsin toimittajavieraat edustivat pääasiassa arvostettuja laajalevikkisiä talouslehtiä, ja heitä kutsuttiin Suomeen erityisesti Finnfactsin painopistemaista Kiinasta, Venäjältä ja Intiasta.
Kiinan Twitteriin ja Venäjän Facebookiin
Finnfacts lisää Suomen näkyvyyttä Kiinan ja Venäjän sosiaalisessa mediassa. Weibo eli ”Kiinan Twitter” on yksi Kiinan suosituimmista sosiaalisista medioista. Siellä Finnfactsilla on lähes 30 000 fania. Toisaalta Angry Birdsillä on Weibossa 107 000 fania.
Tänä keväänä tiedotustoimisto panostaa ”Venäjän Facebookin” eli Vkontakten viestintään.