Kuluttaja maksoi ruokakoristaan vuoden 2011 lokakuussa noin kuusi prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Elintarvikkeiden hintoja ovat nostaneet muun muassa raaka-aineiden kallistuminen sekä käyttöön otetut valmisteverot.
Kuluttajatutkimuskeskuksen tuoreen tutkimuksen mukaan tuotekohtaisia eroja kuitenkin löytyy. Esimerkiksi vihanneksia, hedelmiä ja riisiä suosivan kuluttajan ruokamenot saattoivat jopa vähetä.
Tuotekohtaisesti halvimmat ostospaikat vaihtelivat edellisvuoden tavoin. Halvimmillaan yhteensä 73 tuotetta sisältäneen ruokakorin sai vuoden 2011 lokakuussa hankittua noin 123 eurolla ja kalleimmillaan 143 eurolla.
Brändituotteissa keskimääräisten hintojen vaihteluvälit olivat yleensä suuremmat kuin kaupan omissa merkkituotteissa. Tuotteittain tarkasteltuna vihannesten ja maitotuotteiden hinnat vaihtelivat suhteellisesti eniten.
Kuluttajatutkimuskeskuksen erikoistutkija Ari Peltoniemen mukaan suomalaisten kuluttajien ostovoima on säilynyt EU:n jäsenyyden aikana, sillä palkansaajien ansiot ovat nousseet enemmän kuin elintarvikkeiden kuluttajahinnat tai yleiset kuluttajahinnat.
Tutkimuksessa selvitettiin ruokakoriin kuuluneiden elintarvikkeiden hintojen kehitystä vuosien 2008 – 2011 lokakuiden välillä. Elintarvikkeiden hintakehitystä tutkittiin eri puolilta maata kootun hintaseuranta-aineiston sekä eri tilastotietojen avulla. Tutkimuksessa tarkasteltiin ruokakorin hintakehityksen lisäksi myös ruoan hintakehitystä ja hintatasoja Suomessa sekä kansainvälisesti.