– Liikennepoliittisessa selonteossa on linjattu niin, että kevyet kaupunkiradat, kuten ratikka ja metro, saavat 30 prosenttia, hän sanoo.
Kyllönen muistuttaa, että esimerkiksi Helsinki on tehnyt raitiotiensä itse. Valtio ei ole osallistunut sen kustannuksiin mitenkään. Länsi-metron rakentamiseen valtio sen sijaan osallistuu 30 prosentin rahoitusosuudella.
Ratikat ja metrot eivät Kyllösen mukaan ole verrattavissa raskaisiin kaupunkiratoihin, jollainen on esimerkiksi kehärata pääkaupunkiseudulla. Näihin hankkeisiin valtio osallistuu ministerin mukaan suuremmalla osuudella, koska radat jäävät valtion taseeseen.
– Mutta pikaraitiotiet jäävät kaupunkien omistukseen.
Ratkaisevaa on siis se, kenen omistukseen radat päätyvät.
Mutta kyse on Kyllösen mukaan myös oman alueen joukkoliikenteen kehittämistä, jolloin seudulla on oma vastuunsa.
– Tämä on selkeä selontekolinjaus, joka on yhteisesti tehty hallituksessa, Kyllönen toteaa. Tampereelle ja Turkuun ei siis näyttäisi olevan luvassa lisäprosentteja.
Liikennepoliittinen selonteko on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä.
Turku ja Tampere: Valtion tukea liian vähän
Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell ja Tampereen pormestari Timo P. Nieminen kertoivat torstaina Tampereella, että kaupungit teettävät yhdessä raitiotiehankkeidensa yleissuunnitelman.
Niemisen ja Randellin mielestä valtiovallan hankkeelle lupaama 30 prosentin tuki on liian vähän. Valtion rahoitusosuuden pitäisi hänen mukaansa olla vähintään 50 prosenttia.
Tampere–Turku -raitiotiehanke on Tampereen kaupungin tilaajapäällikkö Risto Laaksosen mukaan verrattavissa pääkaupunkiseudun lähijunahankkeeseen, jota valtio on sitoutunut tukemaan 50 prosentilla.
Konsultti suunnittelemaan
Yleissuunnitelmaa koskeva tarjouskilpailu on käynnistymässä jo kesällä. Kilpailutuksen perusteella valittu konsultti aloittanee työnsä syksyllä.
Valtuuston päätettäväksi yhteistyön ensimmäisiä hedelmiä odotetaan Tampereella aikaisintaan syksyllä 2013.
Yhteistyön alkaessa Tampere on jonkin verran Turkua pidemmällä raitiotiesuunnitelmissaan. Tätä ei kuitenkaan nähty esteeksi yhteissuunnittelulle.
Tampereella on jo tehty alustava yleissuunnitelma raitiotiestä Hervannasta Lentävänniemeen. Nyt kartoitetaan seudullista yleissuunnitelmaa lähinnä Ylöjärven ja Pirkkalan kanssa, minkä jälkeen työ jatkuu tarkemman yleissuunnitelman teolla.
Turussa kaupunginhallitus on hyväksynyt yleissuunnitelman tekemisen.