Lentoyhtiö Finnair siirtää 12 Embraer-lentokonetta Flyben lennettäviksi. Matkustamohenkilökunnan ja lentäjien siirtymisestä Flyben palkoille ei ole vielä neuvoteltu, mutta Finnairin ilmoituksen mukaan näin tapahtuu, jollei muuta sovita.
– Aiesopimus kattaa noin kolmanneksen Euroopan-lennoistamme, Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen sanoo.
Finnairin kannalta kyse on kattavan Euroopan-reittiverkoston takaamisesta pienentyvin kustannuksin. Yhtiö pyrkii kasvattamaan omaa lentotoimintaansa Aasiaan ja palvelemaan Euroopan ja Aasian välillä matkustavia.
Finnair kertoi viime syksynä pyrkivänsä karsimaan kulujaan 140 miljoonalla eurolla vuoteen 2014 mennessä.
Finnair ja Flybe perustivat jo viime vuonna Ruotsiin yhteisyrityksen Flybe Nordicin, joka omistaa Suomessa toimivan Flybe Finlandin. Flybe lentää paitsi Pohjoismaihin myös useisiin Keski-Euroopan-kohteisiin kuten Berliiniin codeshare-menettelyn mukaan Finnairin lentonumerolla. Tähän asti Finnairin sopimuslennot ovat sitoneet kahdeksan Flyben konetta.
Tänään julkistetun aiesopimuksen mukaan Flyben lennettäviksi siirtyvät kaikki Finnairin Embraer E190 -koneet, joista kahdeksan on yhtiön omia ja neljä vuokrattu. Konetyypissä on sata istumapaikkaa.
Finnair on pyrkinyt eroon Embraer-koneistaan jo pitkään. Alun perin se tilasi 20 konetta, mutta niiden toimitukset ja varaosahuolto sujuivat heikosti. Kaksi E170-konetta se vuokrasi Flybe Nordicille ja neljä se vuokrasi vuoden alussa Estonian Airille. Koneita on myös myyty.
Lennot naamioidaan asiakkaalle
Finnair vakuuttaa, että asiakkaan ei pitäisi huomata Flybe-ulkoistuksesta juuri mitään: Finnair markkinoi ja myy lennot mutta Flybe operoi. Koneita ei myöskään aiota maalata uudelleen Flyben väreihin.
On mahdollista, että Flybelle siirtyvät lentäjät palaavat vaiheittain takaisin lentämään Finnairin koneita Aasian-liikenteessä. Tämä edellyttäisi ilmeisesti monien lentäjien kouluttamista uuteen konetyyppiin.
Finnair kertoi viime syksynä pyrkivänsä karsimaan kulujaan 140 miljoonalla eurolla vuoteen 2014 mennessä. Säästöihin on pyritty usein toimin: yhtiö on irtautunut neljän Airbus-lentokoneen leasing-sopimuksesta, vuokrannut edelleen viisi pienempää konetta, ulkoistanut lentoonlähtöpalvelun sekä sopinut aterianvalmistuksen myynnistä ja huollon laajasta ulkoistuksesta.
Yhtiö ilmoitti aikeestaan ulkoistaa Euroopan-liikennettä julkistaessaan viime vuoden tulostaan. Esillä on ollut myös kaikkien Euroopan-lentojen ulkoistaminen.