Jako lukio- ja ammatilliseen koulutukseen edustaa menneen vuosisadan koulutusajattelua. Niiden tilalle tutkija Matti Vesa Volanen ehdottaa yleissivistävää kolmivuotista perusopistoa kaikille.
Tutkija Matti Vesa Volanen päätyi Itä-Suomen yliopistossa perjantaina tarkastettavassa väitöskirjassaan siihen, että Suomessa tarvitaan nykyistä tietoperusteista työtä varten ammatillisesti yleissivistävä kolmivuotinen perusopisto, joka ylittää nykyisen, jo aikansa eläneen jaon.
Uuden perusopiston ei tule Volasen mukaan tukeutua oppivelvollisuuteen vaan yksilökohtaiseen opinto-oikeuteen, jonka toteutuminen on viranomaisvastuulla.
Nykyinen jako kahtia – lukioon ja ammatilliseen koulutukseen – kantaa Volasen mukaan sisällään perustavanlaatuista, syvällä eurooppalaisen aateperinnön juurissa piilossa olevaa, mutta täysin kestämätöntä ajatusta ihmisen kehityksen kaksinaisuudesta. Tälle alun perin orja-yhteiskuntaa vahvistaneelle ajatukselle ei Volasen mielestä enää ole mitään tosiasiallisia yhteiskunnallisia perusteita.
Tutkimuksessaan tekemänsä analyysin pohjalta Volanen esittelee alustavan ehdotuksen yleissivistävän ja ammatillisen koulutuksen yhteensitovasta opetussuunnitelmasta toisen asteen koulutukseen. Hänen mukaansa ammatti- ja yleissivistys eivät ole sisarpuolia, vaan sisaruksia keskenään
– Sivistys on kykyä, tahtoa ja taitoa asettaa, arvottaa ja ratkaista aikakautemme perusongelmia.
Pelkkä tietäminen ei riitä
Sivistyneelle asiantuntijalle ei Volasen mielestä riitä pelkkä tietäminen.
– Asiantuntemus edellyttää kolmen kysymyksen yhtäaikaista asettamista, arvottamista ja ratkaisemista: kuinka asiat ovat?, kuinka ne ovat kun ne ovat hyvin?, kuinka ne saadaan kauniisti toteutettua?.
Volasen mukaan tarvitaan ”ajattelevia käsiä ja kätteleviä ajatuksia” ja sivistykseen taas tarvitaan pään, sydämen ja käsien yhteispeliä. Hänen ehdottamassaan perusopistossa tiedon tuottamisen taito ja taidon käytön tuottama tieto rakentuvat yhdeksi pedagogiseksi periaatteeksi, jossa tuottamalla oppimisella (learning by making) keskeinen asema.
Volanen toimii tutkijana Koulutuksen tutkimuslaitoksella Jyväskylän yliopistossa. Hän on ollut aktiivisesti mukana suunnittelemassa Vasemmistoliiton koulutuspoliittisia linjauksia. Lisäksi hän hoitaa oman toimensa ohella vapaaehtoisvoimin pyöritettävän Jyväskylän yhteiskunnallisen opiston rehtorin tehtävää.