Itella päätti viime viikolla ostaa VR Transpointilta sen kappaletavarakuljetukset Suomessa. Kaupan mukana siirtyy 800 työntekijää, jotka ovat pääosin Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton (AKT) jäseniä.
Liitossa ei maanantaina tiedetty, kuinka moneen AKT:n jäseneen kauppa kaikkiaan vaikuttaa.
– Meillä nyt olevien tietojen mukaan kauppa koskee reilua 500 meidän jäsentä, AKT:n liittosihteeri Arto Sorvali kertoi UP-uutispalvelulle.
Itellan ja VR:n kaupalla tavoitellaan toimintojen tehostamista.
Posti- ja logistiikka-alan unionin (PAU) puheenjohtaja Esa Vilkuna arveli viime viikolla, että tällainen synergian tavoittelu tarkoittaa yleensä väen vähentämistä.
Sorvalin mukaan myös AKT:n jäseniltä menee työpaikkoja
– Toimihenkilöpuolelta vähenee enemmän, mutta on päivänselvää, että myös suorittavaa porukkaa vähennetään.
VR:llä on ollut kappaletavaratoiminnassaan noin 4 000 asiakasta.
Kaupan jälkeen yhtiölle jää muutama kymmenen asiakasta massatavarakuljetuksiin.
Sieltäkö teidän työpaikkanne häviävät?
– Eivät. Meillä on käsitys, että kaupasta jäivät pois ns. yhden rahtikirjan lähetykset, esimerkiksi paperitehtaasta satamaan.
Työnantaja halpojen tessien perässä
Sorvalin mielestä valtion omistamien Itellan ja VR Transpointin kauppa ei ollut fiksu.
– Jälleen kerran lähdetään matkaan vanhaa polkua pitkin eli pyritään teettämään enemmän töitä pienemmällä porukalla.
Sorvalin mukaan takana ovat myös erihintaiset työehtosopimukset.
– Meidän terminaali- ja varastopuolen tessi on parempi kuin muiden. Nyt pyritään viime kädessä teettämään halvemmalla sopimuksella sitä samaa työtä.
Kenenkään palkkaa ei voi laskea, mutta vaikutukset näkyvät Sorvalin mukaan tulevissa sopimuksissa.
– Myös uusien työntekijöiden palkat ovat työnantajalle halvempia.
Sorvali ihmettelee valtio-omistajan tasapäistämisyrityksiä.
– Ei yritysten toimintaedellytyksiä tällä tavalla pitäisi yrittää parantaa. Ei työntekijöitä ainakaan näin saada puhaltamaan yhteen hiileen.
Sorvali kehottaa valtiota etsimään säästöjä mieluummin johtajiensa palkitsemisjärjestelmistä.