Jyväskylän yliopiston Agora Centerissä on käynnistynyt poikkeuksellisen kunnianhimoinen hanke, joka tähtää lukutaidon oppimistulosten parantamiseen maailmanlaajuisesti.
Lukutaito on tärkein yksilön elämänlaadun, koulutuksen, työelämävalmiuksien sekä talouskasvun ja demokratian kehityksen mahdollistaja. Jyväskylässä uskotaan, että yliopiston ja sen kanssa yhteistyössä toimivan Niilo Mäki Instituutin kehittämä oppimisratkaisu voi auttaa satoja miljoonia ihmisiä maailmanlaajuisesti. Hankkeen tavoitteena on tutkia, miten oppimispeli, GraphoGame, saadaan mahdollisimman monen apua tarvitsevan ulottuville.
Apua sadoille miljoonille
Maailmassa on 744 miljoonaa yli 15-vuotiasta lukutaidotonta ja vielä suurempi määrä lapsia, jotka tarvitsevat pikaisesti apua. Lukemaan oppimisen haasteena voi olla biologinen syy (dysleksia), joka koskettaa 3–5 prosenttia väestöstä tai koulutuksellinen syy, jonka on arvioitu koskettavan noin viidesosaa väestöstä maailmanlaajuisesti. Kehitysmaissa koulutuksesta johtuvat lukutaidottomuuden syyt voivat koskettaa jopa 90 prosenttia väestöstä.
– Monitieteiseen oppimisen ja motivaation huippututkimusryhmään on vuosien varrella osallistunut paljon tutkijoita, joiden kunniaksi haluamme nyt viedä tutkimustuloksien pohjalta syntyneet ratkaisut kaikkien saataville, professori Heikki Lyytinen sanoo.
Oppimispeli tieteen avulla
GraphoGame opettaa pelaajalle lukutaidon ensimmäisen vaiheen eli kirjaimen ja äänteen vastaavuuden ja harjoittaa sujuvuutta. Pelin vaikuttavuus on todistettu suomenkielen osalta ja alustavia tuloksia on jo saatu myös lukuisista muista kielistä.
Suomessa opetus- ja kulttuuriministeriö on hankkinut GraphoGame -palvelun kaikkien käyttöön www.lukimat.fi-palvelun kautta. Nyt on ryhdytty tutkimaan ratkaisun maailmanlaajuista käyttöönottoa.
Vuonna 2012 käynnistyneen Tekesin ja Jyväskylän yliopiston rahoittaman GLIDE Grapho Learning International Development and Exports -hankkeen tavoitteena on tutkia GraphoGame oppimispelin mahdollisuuksia kansainvälisesti.