Laivaliikenteen rikkipäästöjen vähentämisen vastustaminen on vasemmistoliiton ympäristöryhmän mukaan synnyttänyt epäpyhiä alliansseja.
– Teollisuuden työnantajat ja ammattiliitot ovat löytäneet toisensa ja eduskunnan täysistunnossa rikkipäästöjen vähentäminen on nimetty ”kettutyttöjen direktiiviksi”. Vastustajat käyttävät vanhaa uhkakuvaa teollisuuden häviämisestä Suomesta.
Mielikuvituksellisia perusteluja
Mielikuvitus on ryhmän kannanoton mukaan ollut liikkeellä direktiivin vastustamisessa:
– Kymenlaakson satamissa nähdään jo nyt vuonna 2015 voimaan tulevan rikkidirektiivin vähentävän satamaliikennettä. Paperiteollisuuden investointien ja tuotannon siirtoa Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan perustellaan jo nyt alusten rikkipäästöjen vähentämistavoitteella.
Teollisuus laskee lisäkuluiksi keskimäärin 600 miljoonaa euroa, terveystiede taas laskee laivojen käyttämän jäteöljyn kaltaisen polttoaineen aiheuttavan Euroopassa vuosittain 50 000 ihmisen ennenaikaisen kuoleman.
Itämeren tilasta kyse
Ympäristöryhmä muistuttaa, että rikkidirektiivissä on kyse ihmishenkien pelastamisen lisäksi myös Itämeren tilasta, jonka keskisyvyys on vain 55 metriä kun Välimeren keskisyvyys on 1500 metriä.
Teollisuuden asenne rikkidirektiiviin ei ryhmän mielestä ole sen eikä maamme etujen mukaista.
– Suomi menettää mahdollisuutensa kehittää innovaatioita, jotka hyödyntävät edessä olevaa globaalia siirtymistä jäteöljyn kaltaisesta aluspolttoaineesta vähärikkiseen vaihtoehtoon. Maakaasun ja uusiutuvaan energian käyttö laivaliikenteessä ovat mahdollisuus niille, jotka ensimmäisinä ottavat ne käyttöönsä.
Kansainvälinen merenkulkujärjestö (IMO) kieltää vuodesta 2015 alkaen rikkipitoisen dieselöljyn käytön Itämeren, osan Pohjanmeren, Englannin kanaalin sekä USA:n ja Kanadan itä- ja länsirannikon laivaliikenteessä. Kielto koskee kaikkia merialueilla liikkuvia aluksen lipusta riippumatta.
– Tarvitsemme perinteistä puunjalostusta ja metalliteollisuutta, mutta entistä enemmän ilmasto- ja ympäristöteknologiaan pohjautuvaa tuotantoa.