– Suomalaisten kauppaketjujen on parannettava vastuullisuuttaan ja laadittava kunnolliset vastuuohjeistot omalle ostotoiminnalleen ja kansainvälisille ostorenkaille sekä kehitettävä BSCI-vastuullisuusohjelmaa, kiteyttää Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin liiton hallituksen keskustelun maanantaina julkaistusta Finnwatchin selvityksestä Halvalla on hintansa.
Selvitys paljasti, että suomalaiset kauppaketjut myyvät omilla tuotemerkeillään elintarvikkeita, joita valmistavissa thaimaalaistehtaissa poljetaan työntekijöiden ihmisoikeuksia räikeästi. Pahiten ongelmia löytyi ananasmehutiivistettä valmistavasta tehtaasta, jonka olojen Finnwatch katsoo viittaavan jopa pakkotyöhön ja ihmiskauppaan.
Suomalaiset kaupan ketjut hoitavat merkittävän osan omien merkkituotteidensa hankinnoista isojen ostorenkaiden kautta. Yhdelläkään Finnwatchin tutkimista ketjuista ei ole julkista ostajavoiman väärinkäytösten ehkäisemistä koskevaa vastuuohjeistoa. Tämä on ristiriidassa suhteessa niiden käytössä olevaan valtaan.
– Ostorenkaille on keskittynyt niin paljon valtaa, että ne pystyvät pakottamaan kolmansissa maissa sijaitsevat tuottajat käytännössä mihin tahansa ehtoihin taatakseen tuotteelle mahdollisimman halvan myyntihinnan. Suomalaiset yritykset ovat toimintatavan tienneet, mutta eivät ole halunneet omatoimisesti siihen puuttua, totesi Selin.
PAMin hallitus haluaa, että käytössä olisi myös valitusmekanismeja, joiden kautta tuottajat voisivat raportoida ostotoimintaan liittyvistä epäkohdista.