Päällimmäisenä on saksalaiselta TUI-varustamolta päätettyjen kahden risteilijän kauppojen toteutuminen. Telakka tarvitsee rahoitusta kaupan varmistamiseksi.
Kissanhännänvedossa rahoituksesta suomalaisosapuolelta on edellytetty, että myös emo-STX osallistuu laivojen rakentamisen rahoitukseen valtion lisäksi.
STX Europen rahoitusjohtaja Ju-Won Park kertoi tänään Kauppalehdelle, että STX on mahdollisesti valmis rahoittamaan Suomen telakoita. Lehti arvioi, että korealaisyhtiön vastaantulo selittynee STX Europen parantuneilla kassavaroilla.
– Positiivinen uutinen, että rahaa löytyy, kommentoi Turun telakan pääluottamusmies Jari Aalto.
Aallon mukaan marssijärjestys on se, että ensimmäisenä emo-STX:n on otettava vastuu rahoituksesta. Vasta sen jälkeen tulee kuvaan valtion rooli.
Park kertoi STX Europen keskustelevan parhaillaan rahoitusjärjestelyistä. Se ei kuitenkaan takaa vielä, miten Turun telakalle käy. Myönteinen ulostulo Parkin lausunto kuitenkin Aallon mukaan on. Korealainen STX ei ole pukahtanut kannoistaan TUI-risteilijöiden rahoituksesta tätä aikaisemmin.
Aallon mukaan kyseessä on rahoitusjohtajan näkemyksestä ei välttämättä STX Europen kannasta.
Omistusjärjestelyjen aika ei ole nyt
Aallon mukaan nyt ei ole oikea aika keskustella valtion ja alihankintaverkoston omistajuudesta STX Finlandiin. Päällimmäisenä on TUI-alusten tilausten varmistaminen.
– Omistaja on sanonut, että STX Finland ei ole myynnissä, Aalto muistuttaa. Pääluottamusmies toteaa, että alihankkijat eivät yksin pysty rahoittamaan laivan rakentamista loppuun saakka
Noin 25 yritystä on ilmoittanut halukkuutensa olla osaomistaja STX Finlandissa. Yritykset, valtio ja STX olisivat kaavailujen mukaan kolmasosan osuudella STX Finlandissa.
Kevät aikaa hoitaa rahoitus
Aalto arvioi, että TUI-alusten rakennusaikaisen rahoituksen järjestämiseen on aikaa alkava kevät. Yhdenkin alihankkijan vetäytyminen voi vaarantaa koko toimituksen.
Ensimmäisen TUI-risteilijän runkotyöt on jo aloitettu. Jatkotyöt on kuitenkin mahdollista siirtää esimerkiksi STX:n Ranskan telakalle tai Mayer Werftille Saksaan. Turun telakka on sikäli etulyöntiasemassa, että sillä on valmiit suunnitelmat alusten rakentamiseksi. Laivanrakennuksessa merkittävä kilpailutekijä on lyhyt toimitusaika.
Alusten työllistävä vaikutus on 11 000 henkilötyövuotta.
Rahoitus on rakennettava uudelleen, koska Oasis-luokan loistoristeilijän tilaus meni STX:n Ranskan telakalle. TUI-alusten ja menetetyn risteilijän rahoituspaketti oli noin 1,7 miljardia euroa. Risteilijämenetys edellyttää, että rahoitus TUI-risteilijöille on kursittava uudestaan kasaan.