Eduskunnan keskiviikkoisen välikysymyskeskustelun perusteella voisi tehdä sellaisen johtopäätöksen, että Suomen telakoilla ja laajemmin meriteollisuudella on kaikesta huolimatta tulevaisuutta, vaikka loistoristeilijöiden aika olisikin takana. Suomessahan on yksitoista telakkaa ja runsaasti alan alihankintaryrityksiä.
Varsinaisesti välikysymyskeskustelu ei tuonut juuri uutta tietoa esiin. Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok.) tosin konkretisoi hieman aiempaa yksityiskohtaisemmin sen, miksi hallituksen ministerivaliokunta päätyi omaan ratkaisuunsa eikä ollut valmis myöntämään korealaisyhtiölle 50 miljoonan euron lainaa. Epäselvää tosin on edelleen se, kaatuiko risteilijäkauppa todellakin tuohon päätökseen.
Eduskunnan talousvaliokunta otti jo tiistaina yksimielisesti kantaa sen puolesta, että valtio tekee kaiken voitavansa, jotta uhan alla olevien Turun STX-telakan TUI-laivojen rakentaminen Suomessa turvataan. Valiokunnan kannanoton perusteella on syytä uskoa, että kaikilla tasoilla voimia keskitetään tämän tavoitteen puolesta.
Valtiolla on oltava valmius lähteä mukaan myös telakan toimintaan, jos se on kannattavaa ja jos niin pelastetaan työpaikkoja. Telakan osalta paljon riippuu kuitenkin siitä, onko korealaisyhtiö valmis käymään kauppaa omistusosuuksista.
Tosiasia on myös se, kuten kansanedustaja ja tunnettu telakkamies Kari Uotila (vas.) eduskunnassa totesi, että telakkateollisuutta ei voi uudelleen käynnistää, jos se päästetään hiipumaan. Tästä on esimerkkejä niin Englannista, Ruotsista kuin Tanskastakin.
Vaikka ajankohtaista juuri nyt on TUI-laivojen rahoituksen turvaaminen, niin tärkeää on, että sen jälkeenkin valtiolla pitää olla vahva rooli telakkateollisuuden jatkon turvaamisessa.