Kuntien ostopalvelut ovat vahvassa vastatuulessa. Tuoreen sosiaalibarometrin mukaan joka kolmas kunta on palauttanut ostopalveluitaan takaisin kunnan tai kuntayhtymän omaksi työksi.
Taustalla on ennen muuta tyytymättömyys palveluiden toimivuuteen sekä ongelmat kilpailuttamisessa. Usein on käynyt niin, että kustannukset ovatkin yllättäen kasvaneet, kun kaikista kustannusvaikutuksista ei ole otettu tai saatu selvää ennen päätöksentekoa.
Vain kymmenesosa vastanneista sosiaali- ja terveyskeskusjohtajista totesi, että ulkoistus olisi tuonut säästöjä.
Ulkoistamisissa on myös tehty tieten tahtoen ideologisia valintoja ”vapaan kilpailun ja markkinoiden” ehdoilla.
Ulkoistamisen mainostettu onni ja autuus törmäävät useinkin karuun arkitodellisuuteen. Kyselytutkimuksen tuloksen ei pitäisikään olla yllätys ainakaan niille, jotka ovat viime vuosina seuranneet ulkoistamisesta käytyä keskustelua. Sitä ovat pitäneet yllä muun muassa kunta-alan työntekijät ja heidän ammattiliittonsa sekä monet vasemmistolaiset kuntapäättäjät.
Ostopalveluissakin on toki eroja ja niitä on varmaan joissakin kunnissa käytetty toimivalla tavalla tukemaan kunnan omia palveluja. Eniten ongelmia on kyselyn mukaan ollut sosiaalipuolella vammaisten, mielenterveys- ja päihdekuntoutujien sekä vanhusten asumispalveluissa ja terveyspuolella lääkäri- ja terveysasemapalveluissa. Näissä palveluissa on nyt myös eniten palattu kunnan omaan palvelutoimintaan.
Ostopalveluista luopuminen kertoo, että kunnat eivät ole saaneet sitä, mitä ovat tilanneet. Yli puolet sosiaali- ja terveyskeskusjohtajista oli sitä mieltä, että laatu ei tyydyttänyt.
Monet kunnat ovat pakon edessä joutuneet palkkaamaan esimerkiksi keikkalääkäreitä. Palvelujen myyjät ovat käyttäneet tilannetta hyväkseen ja palkkamenot ovat paikoin ryöstäytyneet käsistä.
Ulkoistamisissa on myös tehty tieten tahtoen ideologisia valintoja ”vapaan kilpailun ja markkinoiden” ehdoilla.
Tuore selvitys osoittaa, että kunnissa on käytettävä entistä tarkempaa harkintaa ulkoistamisissa ja myös uskallettava perua päätöksiä, jos palvelut eivät tyydytä tai/ja ne alkavat maksaa kohtuuttomasti.