KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Missä on paras pyöräillä?

Pyöräilijöiden etujärjestöt haluavat pyöräilijät pois jalankulkijoiden joukosta omille kaistoilleen autoliikenteen sekaan.

Pyöräilijöiden etujärjestöt haluavat pyöräilijät pois jalankulkijoiden joukosta omille kaistoilleen autoliikenteen sekaan.

Työmatkapyöräily on yleistynyt Suomessa hitaasti verrattuna Ruotsiin ja Tanskaan, Hollannista puhumattakaan.

UP/BIRGITTA SUORSA
16.7.2009 10.11

Viikon kysymys

Kuinka paljon työmatkoja tehdään pyörällä, Helsingin Polkupyöräilijät ry:n puheenjohtaja Petri Sipilä?

– Valtakunnallisesta tietoa ei ole, mutta Helsingissä asetettiin 1990-luvun alussa tavoitteeksi kaksinkertaistaa työmatkapyöräily suhteessa muihin kulkuneuvoihin kymmenessä vuodessa. Osuus nousi vain vähän siitä kahdeksasta prosentista. Nyt valtio haluaa kasvattaa pyöräilyä ilmastomuutoksen takia.

Miten pyöräilyä voitaisiin lisätä?

ILMOITUS
ILMOITUS

– Kehittämällä infrastruktuuria ja liikennekulttuuria. Suunnitellaan liikennettä siten, että pyöräily on mahdollista ja turvallista. Viimeiset 20–30 vuotta on rakennettu kevyen liikenteen väyliä ja on suositeltu kypärän käyttöä. Se ei riitä.

Auttaisivatko pyörätiet?

– Pyöräteitä ei voi rakentaa joka paikkaan. Niitä on yhdistetty liian kanssa jalkakäytäville. Pyöräily pitää nähdä omanlaisena liikkumismuotona, sillä pyöräilijä ei ole jalankulkija. Pyöräilijöiden poissaolo autoilijoiden teiltä luo virheellistä turvallisuusajattelua. Risteyksissä ne kohtaavat joka tapauksessa. Autosta on joskus hyvin vaikea nähdä kevyenliikenteen väylältä tulevaa pyöräilijää. Siinä syntyy kolareita.

Missä pyöräilijän on turvallisinta liikkua?

– Pyöräkaistoilla autoliikenteen seassa. Se rauhoittaa autoliikennettä, ja kaupungeissa nopeuksia on muutenkin rajoitettu. Tietysti maanteillä ja muilla isoilla liikenneväylillä tarvitaan kunnolliset pyörätiet.

Antavatko autoilijat tilaa pyöräilijöille?

– Valitettavasti eivät kaikki. Suomessa pitäisi kehittää liikennekulttuuria. Hollannissa, Tanskassa, Saksassa ja Ruotsissa kulttuuri on erilainen. Meillä joka viides kuljettaja ei tunnu tietävän, että autoilijan kuuluu väistää pyöräilijää tultaessa ulos kiertoympyrästä. Tässä voi olla kehittämistä myös poliisivalvonnassa.

Minkälaisiin onnettomuuksiin pyöräilijät joutuvat?

– Ylivoimaisesti useimmiten kyse on kaatumisista tai tieltä suistumisista. Vaarallisimpia ovat autojen kanssa tapahtuneet törmäykset. Toisaalta niissä on kyse pyöräilijän varomattomuudesta, mutta yhtä lailla hyvin yleisiä ovat onnettomuudet, joissa auto kääntyy risteyksessä tai kärkikolmion takaa tai pihalta pyöräilijän päälle. Autoilijalla on näissä tilanteissa väistämisvelvollisuus.

Kuinka vaarallista pyöräily on?

– Kuolemantapauksia sattuu noin 20 vuodessa, parikymmentä vuotta sitten vielä nelisenkymmentä vuosittain. Laajempien tutkimusten mukaan pyöräilyn terveysedut ovat kuitenkin yksilölle kaikkia haittoja suuremmat. Päivittäinen puolen tunnin työmatka pudottaa muun muassa sydän- ja verisuonitautien riskiä. Pyöräily on myös positiivinen elämys.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Minja Koskela lupasi vasemmistoliiton esittävän sosiaaliturvaleikkauksien perumista tänäkin syksynä.

Orpon hallitus loi Suomeen 100000 työpaikan sijasta yli 80000 uutta työtöntä, Minja Koskela vertasi välikysymyskeskustelussa

Jokainen Luxemburgin yrityksiltä keräämä veroeuro vähentää viisi euroa muilta mailta, Jussi Saramo tiivistää.

Vasemmiston Saramo tiivistää, mistä Euroopan taloudelliset ongelmat johtuvat – ”Syyt löytyvät Luxemburgista, Irlannista ja Alankomaista”

Lapualaiset Iisakki Valkama ja Nuutti Nummikoski pahoinpitelevät Työn Äänen faktoria Eino Niemistä Vaasan oikeustalon ulkopuolella 4. kesäkuuta 1930.

Monet 1930-luvun kehityskulut tuntuvat toistuvan 2020-luvulla, sanoo lapualaisuuden tutkija

Eduskuntaryhmät esittelivät velkajarrusopua tiistaina perussuomalaisten Jani Mäkelän johdolla.

Velkajarru sementoi oikeistohallituksen kurjistamispolitiikan, sanoo Saramo

Uusimmat

Minja Koskela lupasi vasemmistoliiton esittävän sosiaaliturvaleikkauksien perumista tänäkin syksynä.

Orpon hallitus loi Suomeen 100000 työpaikan sijasta yli 80000 uutta työtöntä, Minja Koskela vertasi välikysymyskeskustelussa

Jokainen Luxemburgin yrityksiltä keräämä veroeuro vähentää viisi euroa muilta mailta, Jussi Saramo tiivistää.

Vasemmiston Saramo tiivistää, mistä Euroopan taloudelliset ongelmat johtuvat – ”Syyt löytyvät Luxemburgista, Irlannista ja Alankomaista”

Lapualaiset Iisakki Valkama ja Nuutti Nummikoski pahoinpitelevät Työn Äänen faktoria Eino Niemistä Vaasan oikeustalon ulkopuolella 4. kesäkuuta 1930.

Monet 1930-luvun kehityskulut tuntuvat toistuvan 2020-luvulla, sanoo lapualaisuuden tutkija

Eduskuntaryhmät esittelivät velkajarrusopua tiistaina perussuomalaisten Jani Mäkelän johdolla.

Velkajarru sementoi oikeistohallituksen kurjistamispolitiikan, sanoo Saramo

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

 
02

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

 
03

Venäjä hyökkää Suomeen ällistyttävän pikkutarkkoja yksityiskohtia pursuavassa esikoissotaromaanissa

 
04

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

 
05

Satu Rämön suosion salaisuus – kriitikko perkasi Hildur-ilmiön

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Jakke Laakso muistelee, mutta ei sitä, mitä kaikki odottivat

15.10.2025

Velkajarru on virhe, kommentoi toiseksi suurin palkansaajakeskusjärjestö STTK

14.10.2025

Velkajarrua käytettäisiin taantumassa: ”Aiheuttaa noidankehän, jossa joudutaan leikkaamaan myös kasvun edellytyksiä”

14.10.2025

SDP ja vihreät mukana oikeistohallituksen ideoimassa velkajarrussa

14.10.2025

Vasemmiston Sarkkinen perustelee, miksi puolue ei ole velkajarrussa mukana –  ”Kolmessa keskeisessä kohdassa on tiukempia vaatimuksia kuin mitä EU edellyttäisi”

14.10.2025

Vasemmistoliitto sanoo velkajarrulle ei – ”Kansallinen lisäsääntely on tarpeetonta ja erityisen haitallista matalan kasvun olosuhteissa”

14.10.2025

Purra veti taas maton Orpon jalkojen alta katumalla rasismitiedonantoa, jonka piti olla hallitusohjelman tasoinen

14.10.2025

SAK hyvin kriittinen velkajarrulle – ”Sitovana lainsäädäntönä ei ole järkeä asettaa kansallisesti ylimääräisiä sitoumuksia”

14.10.2025

Suomalaisten luottamus on romahtanut kaikkeen, ja erityisesti hallitukseen, todistaa hallituksen oma tutkimus

14.10.2025

Yritysvastuu on lentämässä europarlamentissa romukoppaan, sanoo Li Andersson

14.10.2025

Oikeistovalta jyllää – vuoden paras politiikka-kirja kertoo, miksi

14.10.2025

Jo 1800-luvun lopulla puhuttiin kasvispihvistä – ”Suomenpuhujille ei tuottane ongelmia hahmottaa, mikä lihapulla on”

13.10.2025

Amisten opetus romahti – Mistä osaajia telakoille?

13.10.2025

Ihmiskunnan kohtalonkysymys, johon on vastattava uskottavasti ja pian

13.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään