Suomalaisista kuluttajista reilu enemmistö valitsee kaupassa kotimaisen elintarvikkeen, kun valinnanvaraa on. Aktiivisimmin kotimaisia tuotteita suosivat itäsuomalaiset, paljastaa Suomalaisen työn liiton tuore tutkimus.
Itäsuomalaisista 71 prosenttia valitsee ruokakaupassa kotimaisen elintarvikkeen aina tai useimmiten, kun saatavilla on sekä kotimainen että ulkomainen vaihtoehto, kun taas Etelä-Suomessa vastaavan valinnan tekee hieman yli puolet kuluttajista. Keskimäärin 62 prosenttia suomalaisista valitsee miltei aina kotimaisen elintarvikkeen.
– Kulutustottumuksissa myös sukupuolten välillä on selkeä ero. Naiset ostavat tutkimuksen mukaan miehiä herkemmin suomalaisia elintarvikkeita, kertoo tutkimuspäällikkö Jokke Eljala Suomalaisen Työn Liitosta.
Ero on miltei yhtä suuri kuin etelä- ja itäsuomalaisten välillä. Käyttö- ja sisustustavaroita ostettaessa suomalaisuuden merkitys kuitenkin vähenee. Noin kolmannes suomalaisista valitsee mieluummin kotimaisen tuotteen. Suosiminen on keskimääräistä yleisempää yli 65-vuotiaiden ja itäsuomalaisten keskuudessa.
Kotimainen tuote jätetään hankkimatta muun muassa rahan ja saatavuuden vuoksi. Noin puolet kaikista vastaajista nimesi hinnan esteeksi suomalaisten tuotteiden suosimiselle. Hintatietoisuus painottui erityisesti nuorten tekemissä ruokaostoksissa.
Suomalaisen työn liitto tilasi suhtautumista suomalaisiin tuotteisiin ja tuotemerkkeihin käsittelevän tutkimuksen Taloustutkimukselta. Se toteutettiin kyselytutkimuksena maaliskuussa 2014 ja siihen vastasi vajaa 1700 16–75-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.