Byrokraattinen ja kallis. Valtava riski. Selvittäjien norsunluutorni on ollut ennätyskorkea.
Näin Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä tyrmäsi tiistaina julkistetun metropoliselvityksen tuoreeltaan.
Metropolialueen kuntajakoselvittäjät Mikko Pukkinen, Cay Sevón ja Matti Vatilo esittävät metropolikaupungin muodostamista Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan kaupungeista sekä Sipoon kunnasta. Aviapoliksen yritysvyöhykkeen vahvistamiseksi mukaan liitettäisiin myös Tuusulan kunnasta Helsinki-Vantaan lentokenttään rajoittuva alue.
Ehdotus tähtää siihen, että metropolikaupungin perustamisella estetään pääkaupunkiseudun jakautuminen toiminnallisesti ja sosiaalisesti kahtia.
– Kuntarakenteen muutoksilla pyritään vastaamaan väestörakenteen muutoksiin. Väestön ikääntyessä palveluiden saatavuutta ja laatua ei voida verorahoitteisesti turvata, ellei voimavaroja käytetä yhdessä ja järkevästi koko alueella. Tarvittava tuottavuuden kasvu saadaan aikaan päällekkäisyyksiä purkamalla ja koko aluetta koskevalla yhtenäisellä suunnittelulla ja päätöksenteolla. Kuntien keskinäinen kilpailu on resurssien hukkaamista, perustelee kuntajakoselvittäjä Mikko Pukkinen.
”100 000 työntekijän organisaatio”
Espoon Mäkelän mukaan metropolialueesta on Suomen suurimpien kaupunkien yhteen liittämisen sijaan kehitettävä kansainvälisesti kilpailukykyinen ja tulevaisuuden osaamishaasteisiin vastaava itsenäisten, osaamisprofiileiltaan vahvojen ja toisiaan täydentävien kaupunkien kokonaisuus.
– Palveluiden järjestäminen kallistuisi noin miljardilla eurolla vuodessa, jos palvelut järjestettäisiin Helsingin hintatasolla koko alueella. Pakkoliitoksen riskit ovat valtavat. Kyseessä olisi Suomen suurin fuusio, ja organisaatioon kuuluisi yli 100 000 työntekijää. Riskianalyysi osoittaa selvästi, että tähän ei pidä ryhtyä. Pakkoliitos heikentäisi myös demokratiaa ja kuntalaisten osallistumista.
Myös Vantaan kaupunginjohtaja Kari Nenonen näkee esitetyssä 100 000 työntekijän organisaatiossa sekä toiminnallisia että johtamiseen liittyviä riskejä.
”Päätäntävaltaa aluevaltuustoille”
Kuntajakoselvittäjä Cay Sevón vastaa kritiikkiin, että valmisteilla olevan uuden kuntalain mukaan valtuusto voi delegoida päätäntävaltaa lähipalveluista vastaaville aluevaltuustoille, mikä vahvistaisi kansalaisyhteiskuntaa.
Kuntajakoselvittäjät keräävät palautetta tapaamalla kesän ja alkusyksyn aikana kuntajohtajia, luottamusmiehiä, henkilöstöä ja kuntalaisia. Selvityksen tukena toimii myös asiantuntijoista koostuva visioryhmä. Selvittäjät tekevät ehdotuksensa kuntajaon muutoksista valtuustoille lokakuun loppuun mennessä. Tarvittaessa asia voidaan ratkaista kunnittain neuvoa-antavalla kansanäänestyksellä.
Kuntajakoselvittäjät tukevat lisäksi Keski-Uudenmaan kuntien oman selvityksen tavoitetta koota alueen voimavarat Keski-Uudenmaan kaupungiksi. Vihdin ja Kirkkonummen kuntien yhdistyminen tukisi voimavarojen kokoamista Länsi-Uudellamaalla.