Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala vaatii tuloverotuksen alentamista kuluttajien ostovoiman kohentamiseksi.
– Ostovoima on vähentynyt jo kaksi vuotta ja vähenee edelleen ainakin ensi vuoden. Ehkä jopa seuraavankin, Pekkala arvioi.
Hän syyttää tilanteesta Suomen korkeaa verotusta sekä siitä johtuvaa heikkoa ostovoimaa.
– Kotimarkkinasektorista kauppa, rakentaminen, media sekä majoitus- ja ravitsemusala kärsivät tällä hetkellä.
Suomalaisista kauppaketjuista ei ole ollut vientituotteiksi. Sen sijaan ulkomaiset ketjut ovat löytäneet jalansijan täältä. Pekkala arvioi syyksi markkinointiosaamisen puutteen sekä teollisuusyhteiskunnan historialliset rasitteet.
– Yhteiskunnan tuet on perinteisesti kohdistettu teollisuuteen ja sen innovaatioihin. Vasta kymmenen vuoden ajan myös palvelut ovat saaneet tukea. Suomalaisen yhteiskunnan olisi jo hyväksyttävä, että on muutakin vientiä kuin tavaravienti, Pekkala toteaa.
Kaupan alalta väheni viime vuonna 4 000 työpaikkaa ja tänä vuonna ennustetaan vähenevän 6 000.
Verkkokauppa jää pieneksi
Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luodon mielestä verkkokauppa ei ole ongelma, vaan yksi myyntikanava lisää.
– Verkkokauppaa isompia ongelmia ovat ostovoiman puute ja kuluttajien epävarmuus, Luoto toteaa.
Hänen mukaansa verkkokaupan myynnin osuus Suomen päivittäistavarakaupan myynnistä oli viime vuonna noin 0,3 prosenttia. Se vastaa noin 50 miljoonaa euroa eli noin yhden hypermarketin myynnin määrää. Englannissa verkkokaupan myynti on 5,1 prosenttia koko vähittäistavarakaupan myynnistä.
Luodon mukaan verkkokaupan osuus kasvaa tulevaisuudessa etenkin pitkään säilyvien ja isoissa määrissä hankittavien tuotteiden kohdalla. Tuoretavarapuolelle Luoto ei povaa kovinkaan isoa kasvua.
Digitaalisuuden kasvu tekee nettiostoista helpompia, mutta kauppaa on käyty liikerakennusten ulkopuolella ennenkin.
– Postimyyntiä on ollut aina. Se palvelee erityisen hyvin syrjäseuduilla asuvia, Erikoiskaupan liiton toimitusjohtaja Tiina Oksala muistuttaa.
Peltomarkettien aika on ohi
Uusien peltomarkettien perustamisen Pekkala ei enää usko.
– Kauppa on ollut toiseksi suurin investoija teollisuuden jälkeen lähes yhdellä miljardilla eurolla vuodessa. Taantuma ja verkkokauppa vaikuttavat investointien vähentymiseen.
Myös elinkeinoministerin ajama kaavoitussääntelyn tiukentaminen vaikeuttaa kaupparakentamista.
– Elinkeinoministeri Vapaavuoren (kok.) näkökulmasta Pieksämäki ei kenties ansaitse Ideaparkia, mutta pieksämäkeläisten mielestä se voisi olla hyvä. Se voi esimerkiksi tuoda työtä, Pekkala lohkaisee.