KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Patria pyrkii nousemaan maihin Yhdysvaltain merijalkaväen kanssa

Patrian modulaarinen panssariajoneuvo AMV ja Nemo-kranaatinheitin Suomen Desing pääkaupunkivuoden teollisen muotoilun päänäyttelyssä Helsingin Kaapelitehtaalla.

Patrian modulaarinen panssariajoneuvo AMV ja Nemo-kranaatinheitin Suomen Desing pääkaupunkivuoden teollisen muotoilun päänäyttelyssä Helsingin Kaapelitehtaalla. Kuva: Jarmo Pykälä

SaferGlobe-tutkimusverkosto (www.saferglobe.fi) julkaisee järjestyksessään kuudennen Suomen asevalvontaraportin ensi viikolla. Kansan Uutiset julkaisee siitä ennakkoon lyhennetyn artikkelin hankkeesta, josta toteutuessaan tulisi Suomen historian suurin asevienti.

Ville UusitupaAnne Koivula
17.10.2014 17.00

Valtionyhtiö Patria Oyj pyrkii avaamaan näkyvän sillanpääaseman Yhdysvaltojen markkinoille. Se osallistuu yhdessä Lockheed Martinin kanssa Yhdysvaltain merijalkaväen tulevan maihinnousuun tarkoitetun panssariajoneuvon tarjouskilpailuun. Yhteistyö kertoo kuinka nykyinen sotatuotanto on verkostokeskeistä.

Yhdysvaltain merijalkaväen maihinnousukykyisellä AAV-rynnäkköajoneuvolla kuljetetaan aluksesta rantaan sotilaita ja kalustoa. Sitä voidaan käyttää myös maihinnousun jälkeisissä taisteluissa. Merijalkaväen nykyinen ajoneuvo on ollut käytössä yli 40 vuotta ja sitä on yritetty korvata jo 1990-luvun lopulta lähtien. Elokuussa 2012 neljälle toimittajalle annettiin 3,5 miljoonan dollarin arvoinen ajoneuvon prototyypin kehitys- ja testisopimus.

Suomalaisamerikkalainen ”tuho”

ILMOITUS
ILMOITUS

Yksi sopimuksen saaneista toimittajista oli Patria yhteistyössä yhdysvaltalaisen Lockheed Martinin kanssa. Niiden kehittämä ajoneuvo kantaa nimeä Havoc 8×8. Havoc voidaan suomentaa tuhoksi tai hävitykseksi.

Havocin runkona toimii Patrian valmistama panssaroitu modulaarinen ajoneuvo eli AMV. Se on Suomen lisäksi käytössä muun muassa Ruotsissa, Puolassa ja Etelä-Afrikassa. Ajoneuvon modulaarisuudella tarkoitetaan, että sitä pystyttään muokkaamaan asiakkaiden vaihteleviin käyttötarpeisiin. Se voi siten toimia alustana niin miehistönkuljetukselle tai sotilas-ambulanssille, kuin Nemo-kranaatinheittimille tai panssarintorjuntaohjuksille.

Yksittäisen ajoneuvon käyttötarkoitusta voidaan sen käyttöiän aikana vaihtaa muokkaamalla. Tällöin asevoimien ei tarvitse aina ostaa kokonaan uutta ajoneuvoa mikä auttaa hallitsemaan kustannuksia ja säästämään resursseja.

Monikansallinen ponnistus

Havoc-ajoneuvon valmistus ei ole yksistään amerikkalaisten ja suomalaisten välinen yhteistyöprojekti. Kokemukset Irakista ja Afganistanista ovat osoittaneet ajoneuvojen joutuvan tienvarsi- ja muiden itsetehtyjen pommien kohteiksi. Israelilainen muovitehdas Plasan Sasa Ltd on yksi maailman johtavista ajoneuvojen suojien valmistajista. Yrityksen omistavat aivan Libanonin rajan tuntumassa olevan Sasan kibbutsin asukkaat.

Patria sai luvan viedä yritykselle panssariajoneuvon alustan osia ja teknisiä piirustuksia sekä tietoja vuonna 2012. Kummatkaan vientiluvat eivät näy Israelin kohdalla puolustusministeriön laatimissa raporteissa. Patrian varatoimitusjohtaja Jukka Holkeri vahvisti Suomen asevalvontaraportille kesällä 2014, että israelilaisyhtiö on ollut mukana Havocin kehittämisessä.

Plasan Sasan, Patrian ja Lockheed Martinin yhteistyö on hyvä esimerkki aiemmin valtioiden välisen sotatuotekaupan muuttumisesta yritysten väliseksi monenkeskeiseksi yhteistyöksi. Yhden yrityksen vastatessa kokonaistoimituksesta ja osien yhteensovittamisesta, muut korkeasti erikoistuneet yritykset valmistavat tarvittavia osajärjestelmiä. Projektissa voi olla mukana kymmeniä eri puolille maailmaa sijoittuneita yrityksiä.

Merijalkaväen tarjouskilpailussa Patrian vastuulla on ajoneuvon toimittaminen. Lockheed Martinin vastuulla puolestaan on ollut hankkeen yleinen läpivienti, järjestelmäintegrointi sekä taistelukykyyn liittyvistä lisäjärjestelmistä ja itse ajoneuvon tuotannosta huolehtiminen.

Hankitaanko yksi vai kaksi ajoneuvo-mallia?

Merijalkaväen uuden ajoneuvon hankintaohjelma on vuosien saatossa kantanut montaa eri nimeä. Tällä kertaa ohjelma kantaa nimeä ACV Increment 1.1 eli Lisäys. Se on yritys saavuttaa kompromissi maihinnousu- ja miehistönkuljetusajoneuvojen hankintaohjelmien välillä. Rinnalle otettiin myös Increment 1.2, jossa kaavaillaan hankittavaksi samankaltaisia telaketjuajoneuvoja.

Alkuperäisessä miehistönkuljetusajoneuvon MPC-ohjelmassa Yhdysvaltojen piti hankkia 600 noin 4,5 miljoonan dollarin hintaista ajoneuvoa. Karkeasti arvioiden kauppahinta olisi noussut noin 2,7 miljardiin dollariin eli 2,1 miljardiin euroon. Patrian näkökulmasta se olisi ollut yhtiön historian merkittävin ulkomaanvienti. Aiemmin suurina puhuttujen Puolan ja Ruotsin ajoneuvokauppojen arvo liikkui noin parissa kolmessa sadassa miljoonassa eurossa.

Merijalkaväen nyt hankittavaksi kaavailtavan maihinnousuajoneuvon hinta on noin 5–6 miljoonaa dollaria. Hankittavaksi suunnitellaan noin 200 ajoneuvoa, jolloin kaupan kokonaisarvo tulee liikkumaan 1,1 miljardin dollarin eli 850 miljoonan euron tuntumassa. Alkuperäisen ACV-maihinnousuajoneuvon yksikköhinta olisi ollut noin 10 miljoonaa dollaria enemmän.

Uusinta ACV-maihinnousuajoneuvon kilpailutusta silmällä pitäen Havoc suoriutui vaativista maastoratatesteistä Nevadassa syyskuussa 2014. Tämän uusimman kilpailuvaiheen toimittajan valinta ja valmistuksen aloittaminen ovat suunnitteilla vuodeksi 2018.

Merijalkaväen ajoneuvohankinta on kestänyt jo kohta parikymmentä vuotta ja pelkästään viimeisen viiden vuoden sisällä hankintasuunnitelmat on laitettu moneen kertaan uusiksi, joten näytöksen viimeistä lukua ei kannata vielä kirjoittaa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Riikka Purra ja Petteri Orpo vakuuttelivat yksimielisyyttään toimittajille tiistaina iltapäivällä.

Rasismiriihen jälkeen jäädään odottamaan, kenen perussuomalaisen puheita arvioidaan ensimmäisenä

Jouni Jussinniemi on toiminut vasemmistoliiton varapuheenjohtajana vuodesta 2019. Jatkokautta hakiessaan hän on viides ehdokas tehtävään.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto esittää varapuheenjohtajiksi Jokelaista ja Jussinniemeä

Minja Koskela.

”Hallituksesta tehty sketsi, pääministeristä narri”, vasemmistoliiton Koskela avaa perussuomalaisten toiminnan logiikkaa

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jukka Kopra selvitti hallituspuolueiden ryhmänjohtajien kokouksen antia toimittajille eduskunnassa.

Sanktioista väärinkäsitys, kokoomuksen ryhmänjohtaja Kopra sanoi

Uusimmat

Riikka Purra ja Petteri Orpo vakuuttelivat yksimielisyyttään toimittajille tiistaina iltapäivällä.

Rasismiriihen jälkeen jäädään odottamaan, kenen perussuomalaisen puheita arvioidaan ensimmäisenä

Jouni Jussinniemi on toiminut vasemmistoliiton varapuheenjohtajana vuodesta 2019. Jatkokautta hakiessaan hän on viides ehdokas tehtävään.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto esittää varapuheenjohtajiksi Jokelaista ja Jussinniemeä

Minja Koskela.

”Hallituksesta tehty sketsi, pääministeristä narri”, vasemmistoliiton Koskela avaa perussuomalaisten toiminnan logiikkaa

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jukka Kopra selvitti hallituspuolueiden ryhmänjohtajien kokouksen antia toimittajille eduskunnassa.

Sanktioista väärinkäsitys, kokoomuksen ryhmänjohtaja Kopra sanoi

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Pahimmillaan perheiden tuloista lähti satoja euroja kuukaudessa – Reilu enemmistö suomalaisista peruisi hallituksen tekemiä leikkauksia

 
02

Hyvinvointialueet kituvat, sotebisnes kukoistaa

 
03

Miksi vasemmistolaisuus tuntuu joskus raskaalta elämäntavalta? – Vastaus löytyy vasemmistoverosta

 
04

Samaan aikaan, kun köyhät pakotetaan kodeistaan: ”Rikkaiden veroalet rahoitetaan velaksi”

 
05

VM:n laskelmissa Suomeen on syntynyt 90 000 uutta työpaikkaa, todellisuudessa työttömyysaste nousee koko ajan – ”On tämä kamalaa katsottavaa”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kenelle kuuluu vastuu vanhushoivasta ja miksi?

02.09.2025

”Vahvistaisi ostovoimaa 2 miljardilla” – STTK esittää palkansaajien sivukulujen siirtämistä osittain työnantajille

02.09.2025

Hallituksessa heti hässäkkä siitä, mitä maanantaina tuli sovituksi

02.09.2025

Hoivan teoria ja käytäntö – ”Omaishoitajaksi ryhtyminen oli itselleni taloudellinen katastrofi”

02.09.2025

Liettua nujersi Susijengin täpärästi

01.09.2025

Miksi Petteri Orpo etsii selkärankaansa vasta ja juuri nyt?

01.09.2025

Näin kävi ulkomaalaislaille: ”Systemaattisia huononnuksia”

01.09.2025

Hallitus on tehnyt kaksi vuotta rasistista maahanmuuttopolitiikkaa: ”Edes ne eivät ole kartalla, jotka ovat hyväksyneet tiukennukset”

01.09.2025

Helsinki on taas nostamassa joukkoliikenteen lippujen hintoja: Jopa 20 prosentin korotukset

01.09.2025

Neljäs nimi ehdolle vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi

01.09.2025

Alkuperäiskansat haluavat torjua digitaalisen kolonisaation

01.09.2025

Vasemmisto tarvitsee lisää Kemiönsaari-ilmiöitä

01.09.2025

Kollaa kestää vavahduttavammin kuin koskaan ennen Olivier Norekin suurenmoisessa romaanissa Talven soturit

31.08.2025

Huumekauppa uhkaa Perun alkuperäiskansoja

31.08.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään