KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Patria pyrkii nousemaan maihin Yhdysvaltain merijalkaväen kanssa

Patrian modulaarinen panssariajoneuvo AMV ja Nemo-kranaatinheitin Suomen Desing pääkaupunkivuoden teollisen muotoilun päänäyttelyssä Helsingin Kaapelitehtaalla.

Patrian modulaarinen panssariajoneuvo AMV ja Nemo-kranaatinheitin Suomen Desing pääkaupunkivuoden teollisen muotoilun päänäyttelyssä Helsingin Kaapelitehtaalla. Kuva: Jarmo Pykälä

SaferGlobe-tutkimusverkosto (www.saferglobe.fi) julkaisee järjestyksessään kuudennen Suomen asevalvontaraportin ensi viikolla. Kansan Uutiset julkaisee siitä ennakkoon lyhennetyn artikkelin hankkeesta, josta toteutuessaan tulisi Suomen historian suurin asevienti.

Ville UusitupaAnne Koivula
17.10.2014 17.00

Valtionyhtiö Patria Oyj pyrkii avaamaan näkyvän sillanpääaseman Yhdysvaltojen markkinoille. Se osallistuu yhdessä Lockheed Martinin kanssa Yhdysvaltain merijalkaväen tulevan maihinnousuun tarkoitetun panssariajoneuvon tarjouskilpailuun. Yhteistyö kertoo kuinka nykyinen sotatuotanto on verkostokeskeistä.

Yhdysvaltain merijalkaväen maihinnousukykyisellä AAV-rynnäkköajoneuvolla kuljetetaan aluksesta rantaan sotilaita ja kalustoa. Sitä voidaan käyttää myös maihinnousun jälkeisissä taisteluissa. Merijalkaväen nykyinen ajoneuvo on ollut käytössä yli 40 vuotta ja sitä on yritetty korvata jo 1990-luvun lopulta lähtien. Elokuussa 2012 neljälle toimittajalle annettiin 3,5 miljoonan dollarin arvoinen ajoneuvon prototyypin kehitys- ja testisopimus.

Suomalaisamerikkalainen ”tuho”

ILMOITUS
ILMOITUS

Yksi sopimuksen saaneista toimittajista oli Patria yhteistyössä yhdysvaltalaisen Lockheed Martinin kanssa. Niiden kehittämä ajoneuvo kantaa nimeä Havoc 8×8. Havoc voidaan suomentaa tuhoksi tai hävitykseksi.

Havocin runkona toimii Patrian valmistama panssaroitu modulaarinen ajoneuvo eli AMV. Se on Suomen lisäksi käytössä muun muassa Ruotsissa, Puolassa ja Etelä-Afrikassa. Ajoneuvon modulaarisuudella tarkoitetaan, että sitä pystyttään muokkaamaan asiakkaiden vaihteleviin käyttötarpeisiin. Se voi siten toimia alustana niin miehistönkuljetukselle tai sotilas-ambulanssille, kuin Nemo-kranaatinheittimille tai panssarintorjuntaohjuksille.

Yksittäisen ajoneuvon käyttötarkoitusta voidaan sen käyttöiän aikana vaihtaa muokkaamalla. Tällöin asevoimien ei tarvitse aina ostaa kokonaan uutta ajoneuvoa mikä auttaa hallitsemaan kustannuksia ja säästämään resursseja.

Monikansallinen ponnistus

Havoc-ajoneuvon valmistus ei ole yksistään amerikkalaisten ja suomalaisten välinen yhteistyöprojekti. Kokemukset Irakista ja Afganistanista ovat osoittaneet ajoneuvojen joutuvan tienvarsi- ja muiden itsetehtyjen pommien kohteiksi. Israelilainen muovitehdas Plasan Sasa Ltd on yksi maailman johtavista ajoneuvojen suojien valmistajista. Yrityksen omistavat aivan Libanonin rajan tuntumassa olevan Sasan kibbutsin asukkaat.

Patria sai luvan viedä yritykselle panssariajoneuvon alustan osia ja teknisiä piirustuksia sekä tietoja vuonna 2012. Kummatkaan vientiluvat eivät näy Israelin kohdalla puolustusministeriön laatimissa raporteissa. Patrian varatoimitusjohtaja Jukka Holkeri vahvisti Suomen asevalvontaraportille kesällä 2014, että israelilaisyhtiö on ollut mukana Havocin kehittämisessä.

Plasan Sasan, Patrian ja Lockheed Martinin yhteistyö on hyvä esimerkki aiemmin valtioiden välisen sotatuotekaupan muuttumisesta yritysten väliseksi monenkeskeiseksi yhteistyöksi. Yhden yrityksen vastatessa kokonaistoimituksesta ja osien yhteensovittamisesta, muut korkeasti erikoistuneet yritykset valmistavat tarvittavia osajärjestelmiä. Projektissa voi olla mukana kymmeniä eri puolille maailmaa sijoittuneita yrityksiä.

Merijalkaväen tarjouskilpailussa Patrian vastuulla on ajoneuvon toimittaminen. Lockheed Martinin vastuulla puolestaan on ollut hankkeen yleinen läpivienti, järjestelmäintegrointi sekä taistelukykyyn liittyvistä lisäjärjestelmistä ja itse ajoneuvon tuotannosta huolehtiminen.

Hankitaanko yksi vai kaksi ajoneuvo-mallia?

Merijalkaväen uuden ajoneuvon hankintaohjelma on vuosien saatossa kantanut montaa eri nimeä. Tällä kertaa ohjelma kantaa nimeä ACV Increment 1.1 eli Lisäys. Se on yritys saavuttaa kompromissi maihinnousu- ja miehistönkuljetusajoneuvojen hankintaohjelmien välillä. Rinnalle otettiin myös Increment 1.2, jossa kaavaillaan hankittavaksi samankaltaisia telaketjuajoneuvoja.

Alkuperäisessä miehistönkuljetusajoneuvon MPC-ohjelmassa Yhdysvaltojen piti hankkia 600 noin 4,5 miljoonan dollarin hintaista ajoneuvoa. Karkeasti arvioiden kauppahinta olisi noussut noin 2,7 miljardiin dollariin eli 2,1 miljardiin euroon. Patrian näkökulmasta se olisi ollut yhtiön historian merkittävin ulkomaanvienti. Aiemmin suurina puhuttujen Puolan ja Ruotsin ajoneuvokauppojen arvo liikkui noin parissa kolmessa sadassa miljoonassa eurossa.

Merijalkaväen nyt hankittavaksi kaavailtavan maihinnousuajoneuvon hinta on noin 5–6 miljoonaa dollaria. Hankittavaksi suunnitellaan noin 200 ajoneuvoa, jolloin kaupan kokonaisarvo tulee liikkumaan 1,1 miljardin dollarin eli 850 miljoonan euron tuntumassa. Alkuperäisen ACV-maihinnousuajoneuvon yksikköhinta olisi ollut noin 10 miljoonaa dollaria enemmän.

Uusinta ACV-maihinnousuajoneuvon kilpailutusta silmällä pitäen Havoc suoriutui vaativista maastoratatesteistä Nevadassa syyskuussa 2014. Tämän uusimman kilpailuvaiheen toimittajan valinta ja valmistuksen aloittaminen ovat suunnitteilla vuodeksi 2018.

Merijalkaväen ajoneuvohankinta on kestänyt jo kohta parikymmentä vuotta ja pelkästään viimeisen viiden vuoden sisällä hankintasuunnitelmat on laitettu moneen kertaan uusiksi, joten näytöksen viimeistä lukua ei kannata vielä kirjoittaa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hallitus korvaa elokuva-alan leikkaukset uusilla koulutusleikkauksilla.

Hallitus leikkaa omat koulutustavoitteensa kuoliaaksi, sanoo Lohikoski

Johannes Yrttiaho.

Finnveran miljardivaltuuksissa puhutaan hurjista summista: ”Riskit ovat valtavat”

VTV:n virheen kokoluokka on 8 000 000 000 euroa.

VTV tuhosi arvovaltansa raportillaan, jossa virheen kokoluokka on ainakin 8 000 miljoonaa

Juha Pitkänen.

Vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi pyrkivä Juha Pitkänen:”Pärjätäksemme on meidän oltava koko Suomen puolue”

Uusimmat

Hallitus korvaa elokuva-alan leikkaukset uusilla koulutusleikkauksilla.

Hallitus leikkaa omat koulutustavoitteensa kuoliaaksi, sanoo Lohikoski

Johannes Yrttiaho.

Finnveran miljardivaltuuksissa puhutaan hurjista summista: ”Riskit ovat valtavat”

VTV:n virheen kokoluokka on 8 000 000 000 euroa.

VTV tuhosi arvovaltansa raportillaan, jossa virheen kokoluokka on ainakin 8 000 miljoonaa

Juha Pitkänen.

Vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi pyrkivä Juha Pitkänen:”Pärjätäksemme on meidän oltava koko Suomen puolue”

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Li Anderssonin johdolla toteutettu koulutusuudistus toimii: vain alle yksi prosentti peruskoulun päättäneistä ei jatkanut missään

 
02

Vasemmistonuoria johtaa kohta duunari

 
03

Avoimia työpaikkoja oli vähemmän ja ne olivat huonompia silloin, kun Petteri Orpo hehkutti käänteen jo tapahtuneen

 
04

Jyrähdys SAK:sta: ”Suomea ei vie EU:n tarkkailuluokalle edellinen vaan nykyinen hallitus”

 
05

VTV tuhosi arvovaltansa raportillaan, jossa virheen kokoluokka on ainakin 8 000 miljoonaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Jyrähdys SAK:sta: ”Suomea ei vie EU:n tarkkailuluokalle edellinen vaan nykyinen hallitus”

20.11.2025

Sarkkinen VTV:n raportista: Marinin hallituskauden loppupuolella julkinen talous oli lähellä tasapainoa ja työllisyys ennätyksellisen hyvällä tasolla

20.11.2025

Hallitus on keskittynyt elinkeinoelämän toiveiden täyttämiseen ja unohtanut työttömät, Eloranta suomi SAK:n edustajistossa

20.11.2025

Varapuheenjohtajaksi pyrkivän Harri Pikkaraisen arvio vasemmistoliitosta: ”Hyvät mahdollisuudet kasvaa keskisuureksi puolueeksi keskilyhyellä aikavälillä”

20.11.2025

VTV laski väärin edellisen hallituksen menojen kasvun, väittää Sanna Marinin luottomies Matias Mäkynen

20.11.2025

Näin valmisteltiin Orpon hallituksen vallankumouksellinen ohjelma – millä mallilla on vasemmiston pohjatyö?

20.11.2025

Avoimia työpaikkoja oli vähemmän ja ne olivat huonompia silloin, kun Petteri Orpo hehkutti käänteen jo tapahtuneen

19.11.2025

Vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi pyrkivä Laura Meriluoto kehottaa kysymään, mitä tulee talouskasvun jälkeen

19.11.2025

Palkansaajien ostovoimaa kasvaa, kiitos kuuluu palkankorotuksille, sanoo AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko

19.11.2025

Ilmastokokouksessa enemmän fossiilisten lobbareita kuin ulkomaisia vieraita, päivittelee kansalaisjärjestö

19.11.2025

Tarkastusvirastolta tiukkaa kritiikkiä Marinin hallitukselle: Velkaa otettiin liikaa koronan varjolla

19.11.2025

Ensin eduskunta kauhisteli velkaa, sitten hallituspuolueet alentavat suurituloisten veroja

19.11.2025

Parikymmentä vuotta oikeistovaltaa Suomessa ja tässä tulos – miksi vasemmiston linja ei vedä?

19.11.2025

Miikka Kortelainen pyrkii vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi: ”Ytimessä on arjen politiikka”

19.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään