Liikuntatieteen maisteri Anne Soini on tutkinut Jyväskylän yliopistossa tarkastettavassa terveystieteen väitöskirjassaan kolmevuotiaiden päiväkotilasten fyysistä aktiivisuutta, josta tähän asti on ollut hyvin vähän kansainvälisesti vertailukelpoista suomalaista tutkimustietoa.
Pääosin vain istumista, seisomista ja kävelemistä
Soinin tutkimuksen tulosten mukaan päiväkotilasten fyysinen aktiivisuus on pääosin matalatehoista: istumista, seisomista tai kävelemistä.
Päiväkotipäivästä vain noin kaksi prosenttia kului vähintään kohtuullisesti kuormittavan leikin merkeissä. Tulokset osoittivat, että harva tutkimukseen osallistunut liikkuu reippaasti kaksi tuntia päivittäin, mikä on Varhaiskasvatuksen liikunnan suositusten (2005) määrällinen tavoite.
– Aikuisten ja kouluikäisten lasten lisääntyneistä istumistottumuksista ja riittämättömästä fyysisestä aktiivisuudesta on viime aikoina keskusteltu paljon julkisuudessa. Tämän tutkimuksen tulokset viittaisivat siihen, että myös päiväkoti-ikäisten lasten spontaani, fyysisesti aktiivinen leikki ja toiminta ovat huolestuttavan vähäisiä, Anne Soini pohtii.
Vain vähän kannustusta liikkumiseen
Soini hyödynsi väitöstutkimuksessaan Suomen, Hollannin ja Australian välisiä vertailuaineistoja, jotka osoittivat maakohtaisia eroja lasten fyysisessä aktiivisuudessa.
Päiväkotipäivän aikana suomalaislapsilla kertyi enemmän paikallaanoloa sekä vähemmän vähintään kohtuullisesti kuormittavaa aktiivisuutta kuin hollantilaisilla ikätovereilla. Toisaalta suomalaislapset viettivät arkisin noin 20 minuuttia enemmän aikaa kevyen liikunnan parissa kuin australialaislapset.
Päiväkodilla on Soinin mukaan iso rooli lasten liikuntatottumusten vahvistajana, mutta fyysiseen aktiivisuuteen kannustaminen oli varsin vähäistä.
– Lapsia tulisi kannustaa ulkoiluun ja fyysisesti aktiivisiin leikkeihin kaikkina vuodenaikana. Pitkäkestoinen paikallaanolo ja istuminen tulisi minimoida, Jyväskylän yliopiston varhaiskasvatuksen opettajana toimiva Soini muistuttaa vanhempia ja varhaiskasvattajia.