Länteen suuntautuvan rantaradan, tulevan Lohja-radan ja pohjoiseen suuntautuvan pääradan lisäksi tasapainoisen ja toimivan yhdyskuntarakenteen aikaansaamiseksi tarvitaan junayhteys myös Porvoon ja Loviisan kautta Kotkaan sekä edelleen Venäjälle.
Tätä mieltä on vasemmistoliiton kansanedustaja Kari Uotila, joka puhui asiasta keskiviikkona Rantarata-toimikunnan järjestämässä tilaisuudessa. Uotila on eduskunnan valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen.
– Henkilöjunaliikenne, joka pärjää houkuttelevuudessaan autoliikenteelle, edellyttää riittävää nopeutta ja lyhyitä matkustusaikoja. Tämän vuoksi ratalinjauksen tulee erkaantua pääradasta mahdollisimman etelässä, mieluummin jo Helsingin alueella, Uotila sanoi..
– Onkin ennakkoluulottomasti arvioitava nykyisiä maankäyttö- ja kaavasuunnitelmia ja hyödynnettävä muun muassa tunnelirakentamisen mahdollisuudet. On myös selvitettävä Malmin lentokenttäalueen uuden asuntorakentamisen kytkeminen uuden ratalinjauksen piiriin.
Rantarata on sisällytetty jo Uudenmaan ja Kymenlaakson maakuntakaavoihin pääkaupunkiseudulta Porvoon, Loviisan, Kotkan ja Haminan kautta itärajalle.
– Muualla Euroopassa ja myös naapurimaassamme Ruotsissa satsataan entistä voimakkaammin raideliikenteen kehittämiseen ja niin on tehtävä myös Suomessa, Uotila sanoi.
– Näin turvataan pidemmän aikavälin talouskehitystä, työllisyyttä ja kestävän kehityksen mukaista yhdyskuntarakennetta.
Uotila piti tärkeänä, että kevään eduskuntavaalien jälkeen tehtävässä hallitusohjelmassa sitoudutaan pitkällä aikavälillä rataverkon kehittämislinjauksiin.
– Näissä tulee olla mukana myös Helsingistä itään suuntautuva raideyhteys, hän tähdensi..
Rantaratatoimikunta tähdentää, että rataan liittyvä toimeliaisuus ja rakentaminen tuovat uuden mahdollisuuden Uudenmaan ja itäisen Suomen työttömyysalueille. Esimerkiksi Kotkassa työttömyys on saavuttamassa jo yli 20 prosentin tason.
Toimikunta vaatii valtiovallalta ajankohtaista kustannusarviota ja selvitystä EU:n osuudesta hankkeen toteuttamiseen.