KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Mistä rahat Pisararataan: Kustannusarvio noussut 200 miljoonalla kahdessa vuodessa

Kapasiteettiongelmia voidaan helpottaa Helsingin ratapihaa ja vaihdejärjestelmiä kehittämällä, Merja Kyllönen toteaa.

Kapasiteettiongelmia voidaan helpottaa Helsingin ratapihaa ja vaihdejärjestelmiä kehittämällä, Merja Kyllönen toteaa. Kuva: Lauri Hannus

Kansan Uutiset
16.6.2015 12.52

Mikä Pisara?

Pisararata on Helsingin keskustan alle suunniteltu lähijunien 8 kilometrin mittainen kaupunkiratalenkki.

Pisaran mallinen rata alkaa Pasilasta ja kiertää tunnelissa Töölön, Helsingin keskustan ja Hakaniemen kautta takaisin Pasilaan.

Rata kulkee 6 kilometriä maan alla.

Helsingin kaupunki on jatkanut Pisararadan suunnittelua. Kaupunginvaltuusto päättää asemakaavasta keskiviikkona.

Pisararadan valmistuttua osa Helsingin seudun lähijunista siirtyy omalle raideosuudelle Pasilan eteläpuolella.

Pääkaupunkiseudun suurhankkeen rahoitus on vastatuulessa. Liikennevirasto on asiantuntijavirastona suositellut hankkeen lykkäämistä, koska viraston arvion mukaan hankkeesta on enemmän hyötyä, jos se aloitetaan myöhemmin. Pisararadan hyödystä on ollut erilaisia näkemyksiä.

Edellinen eduskunta ja hallitus edistivät Pisararataa. Sen suunnittelua vauhditti, että se oli vuoden 2012 Liikennepoliittisessa selonteossa ns. kakkoskorissa kärkihankkeena.

Pisara oli myös valtion ja pääkaupunkiseudun kuntien sopimuksessa, jossa kaupungit sitoutuivat kaavoittamaan asuntoja. Valtio vauhditti asuntotuotantoa, mutta viime metreillä Aleksander Stubbin (kok.) johdolla lyötiin jarrut päälle. Nyt hankkeen osarahoitus on Sipilän hallituksen peukalon alla.

Helsingin kaupunki on jatkanut Pisararadan suunnittelua. Kaupunginvaltuusto päättää asemakaavasta keskiviikkona. Asemakaavan muutos mahdollistaa kahdeksan kilometrin Pisararadan, maanalaisten rautatieasemien ja nykyiseen rautatiehen tarvittavien osien rakentamisen. Hanke on ajoitettu vuosille 2016 – 2025 Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa.

”En laittaisi paukkuja yhteen hankkeeseen”

Hanke on virittänyt keskustelua puolesta ja vastaan. Vastakkain ovat asettuneet maakunnalliset ja pääkaupunkiseudun hankkeet niukkuutta jaettaessa.

Myöskään entinen liikenneministeri, nykyinen europarlamentaarikko Merja Kyllönen (vas.) ei laittaisi paukkuja yhteen miljardihankkeeseen.

– Pääkaupunkiseudun kapasiteettiongelmia voidaan helpottaa myös Helsingin ratapihaa ja vaihdejärjestelmiä kehittämällä ja Pasilan lisälaiturijärjestelmillä, Kyllönen sanoo.

Hän arvioi, että Pisararata ei yksin ratkaise pääradan kapasiteettiongelmia.

– Kiireellisintä olisi pienentää teiden ja ratojen korjausvelkaa. Tähän olisin valmis ottamaan myös velkaa, Kyllönen sanoo.

Hän painottaa kommentoidessaan Pisararataa, että kyse on enemmän hankkeiden ajoituksesta kuin yksinkertaisesta vastakkainasettelusta hankkeen toteuttamisesta.

Hinta nousee – EU-raha kiven alla

Pisarahankkeen kustannukset on arvioitu vuoden 2020 tasossa noin 956 miljoonaksi. Vuonna 2013 viranomaispalaverissa arvio oli 750 miljoonaa. Hinta on noussut parissa vuodessa 200 miljoonalla.

Osa rahoituksesta on tarkoitus saada EU:n kautta. Pisararadan suunnitteluun haetaan TEN-T -tukea 12,6 miljoonaa euroa suunnitteluun ja 66,8 miljoonaa rakentamiseen. Samasta lähteestä on haettu myös muille hankkeille. Myös muut toimijat ovat liikkeellä.

Suomi on saanut EU-jäsenyysaikanaan vuosina 1995 – 2014 TEN-T -tukea yhteensä noin 317 miljoonaa. Tämä on keskimäärin 16 miljoonaa vuodessa.

Kova kilpailu liikennemäärärahoista

Kyllösen mukaan edellisellä hallituskaudella paljastui ratojen ja teiden korjausvelan suuruudeksi yli kaksi miljardia.

Myös liikennepoliittisen selonteon hankelista oli ylimitoitettu määrärahoihin verrattuna. Tällä samalla listalla on myös Pisararata.

– Investointirahat eivät riitä kaikkiin suunniteltuihin hankkeisiin lähivuosina, Kyllönen toteaa.

Mikä Pisara?

Pisararata on Helsingin keskustan alle suunniteltu lähijunien 8 kilometrin mittainen kaupunkiratalenkki.

Pisaran mallinen rata alkaa Pasilasta ja kiertää tunnelissa Töölön, Helsingin keskustan ja Hakaniemen kautta takaisin Pasilaan.

Rata kulkee 6 kilometriä maan alla.

ILMOITUS
ILMOITUS
Helsingin kaupunki on jatkanut Pisararadan suunnittelua. Kaupunginvaltuusto päättää asemakaavasta keskiviikkona.

Pisararadan valmistuttua osa Helsingin seudun lähijunista siirtyy omalle raideosuudelle Pasilan eteläpuolella.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

Uusimmat

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
03

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

 
04

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

 
05

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

22.12.2025

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

22.12.2025

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

21.12.2025

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään