KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Mistä rahat Pisararataan: Kustannusarvio noussut 200 miljoonalla kahdessa vuodessa

Kapasiteettiongelmia voidaan helpottaa Helsingin ratapihaa ja vaihdejärjestelmiä kehittämällä, Merja Kyllönen toteaa.

Kapasiteettiongelmia voidaan helpottaa Helsingin ratapihaa ja vaihdejärjestelmiä kehittämällä, Merja Kyllönen toteaa. Kuva: Lauri Hannus

Kansan Uutiset
16.6.2015 12.52

Mikä Pisara?

Pisararata on Helsingin keskustan alle suunniteltu lähijunien 8 kilometrin mittainen kaupunkiratalenkki.

Pisaran mallinen rata alkaa Pasilasta ja kiertää tunnelissa Töölön, Helsingin keskustan ja Hakaniemen kautta takaisin Pasilaan.

Rata kulkee 6 kilometriä maan alla.

Helsingin kaupunki on jatkanut Pisararadan suunnittelua. Kaupunginvaltuusto päättää asemakaavasta keskiviikkona.

Pisararadan valmistuttua osa Helsingin seudun lähijunista siirtyy omalle raideosuudelle Pasilan eteläpuolella.

Pääkaupunkiseudun suurhankkeen rahoitus on vastatuulessa. Liikennevirasto on asiantuntijavirastona suositellut hankkeen lykkäämistä, koska viraston arvion mukaan hankkeesta on enemmän hyötyä, jos se aloitetaan myöhemmin. Pisararadan hyödystä on ollut erilaisia näkemyksiä.

Edellinen eduskunta ja hallitus edistivät Pisararataa. Sen suunnittelua vauhditti, että se oli vuoden 2012 Liikennepoliittisessa selonteossa ns. kakkoskorissa kärkihankkeena.

Pisara oli myös valtion ja pääkaupunkiseudun kuntien sopimuksessa, jossa kaupungit sitoutuivat kaavoittamaan asuntoja. Valtio vauhditti asuntotuotantoa, mutta viime metreillä Aleksander Stubbin (kok.) johdolla lyötiin jarrut päälle. Nyt hankkeen osarahoitus on Sipilän hallituksen peukalon alla.

Helsingin kaupunki on jatkanut Pisararadan suunnittelua. Kaupunginvaltuusto päättää asemakaavasta keskiviikkona. Asemakaavan muutos mahdollistaa kahdeksan kilometrin Pisararadan, maanalaisten rautatieasemien ja nykyiseen rautatiehen tarvittavien osien rakentamisen. Hanke on ajoitettu vuosille 2016 – 2025 Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa.

”En laittaisi paukkuja yhteen hankkeeseen”

Hanke on virittänyt keskustelua puolesta ja vastaan. Vastakkain ovat asettuneet maakunnalliset ja pääkaupunkiseudun hankkeet niukkuutta jaettaessa.

Myöskään entinen liikenneministeri, nykyinen europarlamentaarikko Merja Kyllönen (vas.) ei laittaisi paukkuja yhteen miljardihankkeeseen.

– Pääkaupunkiseudun kapasiteettiongelmia voidaan helpottaa myös Helsingin ratapihaa ja vaihdejärjestelmiä kehittämällä ja Pasilan lisälaiturijärjestelmillä, Kyllönen sanoo.

Hän arvioi, että Pisararata ei yksin ratkaise pääradan kapasiteettiongelmia.

– Kiireellisintä olisi pienentää teiden ja ratojen korjausvelkaa. Tähän olisin valmis ottamaan myös velkaa, Kyllönen sanoo.

Hän painottaa kommentoidessaan Pisararataa, että kyse on enemmän hankkeiden ajoituksesta kuin yksinkertaisesta vastakkainasettelusta hankkeen toteuttamisesta.

Hinta nousee – EU-raha kiven alla

Pisarahankkeen kustannukset on arvioitu vuoden 2020 tasossa noin 956 miljoonaksi. Vuonna 2013 viranomaispalaverissa arvio oli 750 miljoonaa. Hinta on noussut parissa vuodessa 200 miljoonalla.

Osa rahoituksesta on tarkoitus saada EU:n kautta. Pisararadan suunnitteluun haetaan TEN-T -tukea 12,6 miljoonaa euroa suunnitteluun ja 66,8 miljoonaa rakentamiseen. Samasta lähteestä on haettu myös muille hankkeille. Myös muut toimijat ovat liikkeellä.

Suomi on saanut EU-jäsenyysaikanaan vuosina 1995 – 2014 TEN-T -tukea yhteensä noin 317 miljoonaa. Tämä on keskimäärin 16 miljoonaa vuodessa.

Kova kilpailu liikennemäärärahoista

Kyllösen mukaan edellisellä hallituskaudella paljastui ratojen ja teiden korjausvelan suuruudeksi yli kaksi miljardia.

Myös liikennepoliittisen selonteon hankelista oli ylimitoitettu määrärahoihin verrattuna. Tällä samalla listalla on myös Pisararata.

– Investointirahat eivät riitä kaikkiin suunniteltuihin hankkeisiin lähivuosina, Kyllönen toteaa.

Mikä Pisara?

Pisararata on Helsingin keskustan alle suunniteltu lähijunien 8 kilometrin mittainen kaupunkiratalenkki.

Pisaran mallinen rata alkaa Pasilasta ja kiertää tunnelissa Töölön, Helsingin keskustan ja Hakaniemen kautta takaisin Pasilaan.

Rata kulkee 6 kilometriä maan alla.

ILMOITUS
ILMOITUS
Helsingin kaupunki on jatkanut Pisararadan suunnittelua. Kaupunginvaltuusto päättää asemakaavasta keskiviikkona.

Pisararadan valmistuttua osa Helsingin seudun lähijunista siirtyy omalle raideosuudelle Pasilan eteläpuolella.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

Uusimmat

Magdalene Ngimoe ja Char Tito, Kakuman aavikkolukion oppilaat, valmistavat tuoleja mathenge-puusta.

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

Mielenosoitus Javier Milein hallitusta vastaan Buenos Airesin keskustassa helmikuussa. Mielenosoituksessa vastustettiin Milein rajuja uhkauksia feminismiä, HLBTIQ-yhteisöä ja sukupuolipolitiikkaa kohtaan. Nyt tulilinjalla ovat lisäksi journalistit.

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 
03

1800-luvun taudit palanneet Britanniaan – yhtenä syynä sosiaaliturvan ja julkisen terveydenhuollon leikkaukset

 
04

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
05

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään