Vaikka laivatilaus tulisikin
– Joka tapauksessa tilanne on sellainen, että Turussa työttömyys nousee 3-4 prosenttia eli 15-16 prosenttiin, sanoo työmarkkina-analyytikko Juha Pusila Varsinais-Suomen TE-keskuksesta.
Raisiossa nousu on suunnilleen saman suuruinen, mutta siellä työttömyysprosentti ei nouse yhtä korkeaksi tämän hetkisen, paremman työllisyystilanteen johdosta.
STX Finland Cruisen Turun telakalta valmistuu lokakuun lopussa Oasis of the Seas -risteilijä ja tämän sisaralus Allure of the Seas siitä noin vuoden päästä. Muita tilauksia ei ole.
Jos tilauskirjaan ei saada merkintöjä, Turun työttömyysasteeseen tulee 6-8 prosentin lisäys. Pusilan mukaan pahimmillaan voidaan mennä yli 20 prosentin. Arvioon on otettu myös telakan alihankkijoiden osuus.
Raisiossa työttömyysprosentti nousisi noin 15:een ja Kaarinassa 2-3 prosentilla 12:een.
Pelkästään telakan hiipuminen aiheuttaisi 3-4 prosentin hyppäyksen Raision ja Turun työttömyysasteeseen. STX:llä on Turussa palveluksessaan 2 280 työntekijää. Lomautettuna on vajaat 200 työntekijää ja 20 toimihenkilöä. Lomautettavien määrä alkaa nousta kiihtyvällä vauhdilla.
Tällä hetkellä Turun telakalle tekee töitä 443 alihankintayritystä, joista 230:n kotipaikka on Varsinais-Suomessa.
Eri tilanne kuin Wärtsilän konkurssin jälkeen
Pusilan mukaan nyt ollaan erilaisessa tilanteessa kuin Wärtsilä Meriteollisuuden konkurssin jälkeen lokakuussa 1989.
– Meriteollisuudella oli voimassa olevia tilauksia konkurssin aikaan. Martin Saarikangas pystyi tälle pohjalle perustamaan Masa-Yardsin, analyytikko erittelee.
Telakan tilauskirjassa oli tuolloin seitsemän alusta, joista kaksi oli suunnitteluvaiheessa ja kahden työt olivat alkuvaiheessa.
Turun työvoimatoimistossa tuolloin lakimiehenä toiminut Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Annika Lapintie kertoo, että tuolloin turvauduttiin erikoisjärjestelyyn maksamalla työntekijöiden palkkaturva Meriteollisuuden palkkajärjestelmän kautta. Käytäntö on sittemmin yleistynyt.
Lapintie edellyttää, että valtion toimillaan saatava telakkateollisuus samalle viivalle kilpailijamaiden kanssa. Hän pitää todennäköisenä telakkatukien saamista ensi vuoden budjettiin. Varmuutta asiasta hänellä ei vielä ole.
Varsinais-Suomen liiton maakuntahallitus vaatii valtiolta 62 miljoonan euron innovaatiotukea vuosille 2009–2011 telakkateollisuuden turvaamiseksi Turussa. Summa on laskettu EU:n salliman 80 miljoonan kolmivuotiskauden katolle, josta on käytetty jo 18 miljoonaa Oasis-projektiin.
Kyse on noin 14 000 työpaikasta. Liiton mukaan kehittämisrahaa voitaisiin käyttää ympäristöystävällisempien alusten rakentamiseen.
Laivojen rikki- ja muita päästöjä voidaan edelleen leikata ja runkomuotoja kehittää vähemmän eroosiota aiheuttaviksi. Kaksi Viking Linen ruotsinlaivaa voitaisiin korvata ympäristöystävällisemmällä laivaparilla ja samalla hyödyntää uutta teknologiaa muistakin laivatilauksista kilpailtaessa.
Ekoalusteknologian puolesta ovat puhuneet niin Turun-telakan johto kuin työntekijätkin.
STX Finlandin hallituksessa henkilöstöä edustava Ari Rajamäki on ehdottanut erityisen tax lease -tukijärjestelmän käyttöön ottamista Espanjan mallin mukaisesti.