Kansanedustaja Jari Myllykoski (vas.) on uudistanut lakialoitteensa, joka helpottaisi kotimaisten pienpanimoiden oluiden ulosmyyntiä suoraan panimoilta. Tällä hetkellä ulosmyynti pienpanimoilta on tiukasti säädeltyä.
– Elintarvikemyynnin ja erillisen sisäänkäynnin edellyttäminen pienpanimoiden ulosmyynnissä on puhtaasti hallinnollista simputusta, josta pitää päästä eroon, hän sanoo.
Myllykosken aloitteella pienpanimoiden ulosmyynti sallittaisiin 9,5-prosenttisten ja sitä miedompien oluiden osalta. Korkeaa rajaa hän perustelee sillä, että esimerkiksi stout-tyyppiset oluet ovat tyypillisesti 7–8-prosenttisia.
Myllykoski perustelee asiaa kotimaisen työllisyyden edistämisellä. Tuotantoketju mallasohrapelloilta kuluttajille työllistää noin 30 000 henkilöä ja määrä on laskussa. Pienpanimoiden osuus Suomen olutmarkkinoista on 3,4 prosenttia, mutta alan osuus työntekijöistä 10 prosenttia.
– Työllisyysnäkökulma on saatava mukaan alkoholilain uudistukseen ja parhaiten se onnistuu pienpanimoiden toimintaedellytyksiä parantamalla.
Kahden hengen nyrkkipajasta kansainväliseksi
Myllykosken mukaan maailmalta on runsaasti esimerkkejä, miten pienistä panimoista voi nopeastikin kasvaa merkittäviä työllistäjiä ja vientiyrityksiä. Pienpanimot myös edistävät matkailuelinkeinoa.
– Jos katsoo esimerkiksi skotlantilaisen Brewdog-panimon tietä kahden hengen nyrkkipajasta vuonna 2007 nykyiseksi kansainväliseksi kasvuyritykseksi, voi olla optimistinen pienpanimotoiminnan potentiaalista Suomessakin.
Alkon monopolia aloitteella ei ole tarkoitus haastaa.
– Päinvastoin, Alkon ja pienpanimoiden tulisi tehdä enemmän yhteistyötä ja kotimaisia tuotteita pitäisi saada kattavasti Alkon hyllyille. Alkoholilain kokonaisuudistusta tehtäessä tulee pohtia nykyjärjestelmän uudistamista, Myllykoski sanoo.