STTK:n pääekonomisti Ralf Sund pitää muutoksia valtionohjaukseen melko pieninä odotuksiin ja hallituksen mekastukseen verrattuna. Suurimmat kysymysmerkit liittyvät hallituksen ajaman kehitysyhtiön toimintaan.
Hänen mukaansa kehitysyhtiön lähtökohdan voi tulkita olevan sinne siirrettävien yhtiöiden myyminen. Yhtiön perustaminen antaa hallitukselle työvälineen, joka joustavoittaa ja nopeuttaa hallituksen päätöksentekoa.
Päätökset myynnistä tehdään yrityskohtaisesti kuten mahdollisesti myytävistä yrityksistä saatavien tuottojen sijoittaminen.
Sund yllättyi myönteisesti, että Finnair ”tavallaan otettiin pois myyntilistalta”
Myyntilista pidentynyt
Sundin mukaan valtion perustamaan kehitysyhtiöön siirrettävien yhtiöiden kohtalosta voi spekuloida, että nämä menevät lahdattavaksi. Hänen mukaansa ne, jotka arvioivat valtion myyntilistan pidentyneen, eivät ole aivan väärässä.
– Voi myös spekuloida, että ei tapahdu mitään. Tulee vain selkeämpi omistajaohjaus. Hallitus on rakentanut hallinnon siten, että eduskunnan näpit pysyvät ohjauksessa aika hyvin.
Kehitysyhtiöön siirretään muun muassa Neste Oyj (33,4 prosentin ylittävä osuus osakkeista), Posti Group Oyj (50,1 prosentin ylittävältä osuudella), Vapo Oy (33,3 prosentin ylittävä osuus osakkeista), Altia Oyj sekä Ekokem Oy, josta Fortum on jo tehnyt ostotarjouksen.
Palkitsemiseen ja hallintoon liittyviä muutoksia Sund pitää hyvänä. Ohjaus täsmentyy ja palkitseminen virtaviivaistuu ja tiukentuu. Samoin yhteiskuntavastuun korostaminen, aggressiivisen verosuunnittelun kieltäminen ja maakohtainen raportointivelvollisuus ovat plussan puolella.
Kehitysyhtiö kalastelee kasvua
Kehitysyhtiö toimii sijoitusintressin ja strategisen intressin välimaastossa. Sundin mukaan se on joustavampi väline rahan siirtoon, kun valtiolta puuttuu rahaa teollisesta uudistamisesta eli kärki- ja kasvuhankkeiden toteuttamisesta.
– Periaate on hyväksyttävä. Lohikalaahan pyydetään eli taloutta yritetään saada kasvuun.
Sund tuomitsee kiilusilmäisen ideologisen valtionyhtiöiden myynnin. Tätä hän ei kuitenkaan havaitse hallituksen linjauksessa.
– Olen äärettömän tiukka, jos operaatioiden takana ovat ideologiset tavoitteet. Oikeiston puolelta on painotettu, että markkinat toimivat aina tehokkaammin ja kaikki pitää lahdata. Tämä on järjetöntä.
– Kokoomuksen suunnalla on esitetty, että lahdataan yrityksiä ja maksetaan velkaa. Tätä pidän aivan järjettömänä. Korko on nollassa. Pidän järkevänä, että valtio myy jotain omaisuutta ja käyttää kasvupanoksiin.
Hallituksen linja epäselvä suomalaisen omistamisen puolustajana
Sund kritisoi hallituksen moniselitteistä linjausta ”suomalaisen omistamisen puolustamisesta”. Hän olisi muotoillut tavoitteeksi laajemman yhteiskunnallisen näkemyksen. Esimerkkeinä hän mainitsee aiemmista valtionyhtiöiden tavoitteista alue- ja työllisyyspolitiikan.
– Valtionyhtiöllä pitäisi olla myös liiketaloudellista tavoitetta laajempi yhteiskunnallinen tavoite, johon liittyy kansantaloudellinen etu, vaikka se ei välttämättä olisi liiketaloudellisesti kannattavaa.
Sund muistuttaa, että telakkoja puolustettaessa tunnustettiin laivojen rakentamisen lyhyellä aikavälillä olevan kannattamatonta, mutta telakoiden alasajon myötä olisi kuitenkin kadonnut osaamista. Kansantalouden kannalta tuhansien ihmisten osaaminen on pääomaa.
– Tämän tyyppisiä argumentteja jäin kaipaamaan. Esimerkiksi biotalous ja metalliteollisuus voivat olla osana tuottavaa ketjua, jonka lopputulos on liiketaloudellisesti kannattavaa. Valtion olisi varmistettava, että ketju on häiriötön ja ottaa itselleen huonosti kannattavia palikoita kannattavan lopputuloksen varmistamiseksi.
– Tavoiteltavaa on, että valtion yritystoiminnassa asetettaisiin tämäntyyppisiä tavoitteita.
Hän arvioikin, että hallitus ei ole ottanut vakavaksi tavoitteeksi suomalaisen omistamisen puolustamista.
– Paperi saadaan näyttämään kauniilta tällä linjauksella.
Finnair siirtyy ”turvallisimpaan lokeroon”
Valtion omistamien yhtiöiden ohjaus tulee jatkossa Solidiumiin, perustettavaan kehitysyhtiöön sekä valtioneuvoston kansliaan, jossa ovat strategisesti tärkeät yhtiöt.
– Kiinnostavaa on, että Finnair on valtioneuvoston kansliassa. Kauko-idän lentoliikenteen kannalta Finnairille ovat tärkeitä Venäjän yli tehtävien lentojen luvat. Venäjä edellyttää valtionyhtiötä.
Sundin mukaan on järkevää, että tätä ei riskeerata vaan säilytetään Finnair valtionyhtiönä. Hän yllättyi myönteisesti, että Finnair ”tavallaan otettiin pois myyntilistalta”. Finnairin myynnistä on spekuloitu jo vuosia.
– Linjapäätöksessä se siirtyy kaikkein turvallisimpaan lokeroon. Uskon, että pääministeri Sipilä halusi välttää spekuloinnin kiihtymisen Finnairin ympärillä. Spekulointi ei ole yhtiön kannalta hyvä asia.
– Tämä on esimerkki, että kaikkea ei siirretä myyntilistalle.
Posti myllerrykseen
Sen sijaan Postin kohdalla Sund arvioi tapahtuneen suuren siirtymän, mikä ennakoi pilkkomista ja mahdollista myyntiä. Hän huomauttaa hallituksen ajaneen postilailla oman yhtiönsä hämärälle alueelle.
– Onnettomuus on jo tapahtunut, kun piikki on auki postitoimiluville. Näyttäisi, että postin jakovelvoite jää valtion hallintaan. Tämä on postin toiminnassa vähäisempi osuus.
Sund kiinnittää huomiota siihen, että Solidiumin pörssiyhtiöissä on puhdas sijoittajaintressi. Solidium on omistajana kahdessatoista pörssiyhtiössä.
– Nyt on pantu paperille, että valtion omistus voi mennä nollaan. Omistuksia on kannattanut pitää, koska näissä on aika hyvä tuotto.