Inarinjärven rannalla olevan Nellimin kylän asukkaat koostuvat inarinsaamelaisista, sotien jälkeen Petsamosta siirrettyjen kolttien perillisistä ja ”Eskelisen linja-auton tuomista”, eli suomalaisista. Viimeksi mainittuihin kuuluu pohjoisessa ensin rajamiehenä toiminut ja sitten rakennustöitä tehnyt Kaarlo Helppi. Hän nosti Nellimin tien korjauksen esille ensitöinään tultuaan valituksi SKDL:n edustajana Inarin kunnanvaltuustoon 1961.
– Olin mukana myös kunnansihteerin vetämässä lähetystössä, joka tapasi Rovaniemellä Lapin legendaarisen tiepäällikön J. E. Roimun ja muitakin tielaitoksen virkamiehiä. Viiden kilometrin pätkä tietä myöhemmin päällystettiinkin, mutta siihen se jäi. Ainakin kymmenen pikkuautoa olen minäkin tuolla röykkötiellä särkenyt, toteaa nyt 86-vuotias Helppi.
Kymmenes kerta toden sanoi
Nellimiläinen koltta-aktivisti Tauno Haltta laskee olleensa mukana kymmenessä tielähetystössä. Ensimmäinen kerta oli 1988, jolloin Nellimin kylätoimikunnan lähetystöön kuuluivat Taunon lisäksi Reino Lahdenmäki, Maija Hakovirta ja Kari Walkvist.
– Lähetystömme tapasi Rovaniemellä TVH:n silloisen pääjohtajan Jouko Loikkasen ja Lapin tievirkailijoita. Myötämieltä lähetystö kyllä sai, mutta rahaa hankkeelle ei tullut. Myös kunnan johdon asenne tiehankkeeseemme oli tuolloin nuiva, emmekä saaneet kunnalta lähetystölle edes matkarahaa, kylätoimikunnan puheenjohtajana tuolloin toiminut Tauno Haltta muistelee.
Hyvillään hän on siitä, että oli mukana myös viime vuoden syksyllä Helsinkiin matkanneessa kunnan lähetystössä, jolle tierahaa jo lupailtiin. Haltan arvion mukaan lopputulokseen on ollut vaikuttamassa myös kunnan muuttunut asenne.
– Se näkyy siitä, että Inarin kunta on luvannut tiehankkeen toteutukseen 800 000 euron suunnittelurahan, hän toteaa.
Erähotelli laajenemassa
Nellimissä, kuten muissakin Lapin kylissä, on menetetty paljon työpaikkoja metsätyön koneellistumisen seurauksena. Osa niistä on Nellimissä saatu takaisin Erähotellin myötä. Hotelli sai alkunsa kun Jouko ja Mari Lappalainen 2004 ostivat kylän vanhan koulun rakennukset ja remontoivat ne matkailijoiden käyttöön. Nyt hotelli työllistää sesonkiaikana marraskuusta huhtikuulle useita kymmeniä työntekijöitä.
– Matkailijoita tänne vetää eri puolilta Eurooppaa ja kauempaakin mahdollisuus nähdä revontulet, ajaa koiravaljakolla ja moottorikelkalla ja hiihtää. Myös hiljaisuus on musiikkia meluisten suurkaupunkien väelle, kertoo hotellipäällikkö Minka Laiti.
Erähotelilla yöpyessäni puheenaiheeksi nousi totta kai tiepäätös ja myös Nellimin tien surkea kunto.
– Olen ajanut täältä kylältä Ivaloon ja sieltä takaisin lukemattomia kertoja ja alankin tuolla treenitaustalla eläkkeelle päästyäni rallikuljettajaksi Monacoon, naureskeli hotelilla töissä ollut Armi Valo.
Seuraavaksi uittoränni suojelukuntoon
Nellimin perinteisessä heinäkuun kyläjuhlassa väki oli iloissaan vihdoin päätetystä tieremontista. Saman tien kylätoimikunnan puheenjohtaja Helena Määttä sai uudeksi tehtäväksi juhlapaikkana olleen uittorännin suojelun. Autokuljetusten tehtyä uitot ja rännit tarpeettomiksi, Nellimin ränni on niitä harvoja Lapissa, joka voidaan vielä korjata.
– Ruvetaan hommiin ja haetaan rahaa suojelutoimiin Metsähallitukselta ja Museovirastolta, Määttä lupasi.
Sunnuntaina Kansan Uutisissa kerrotaan Sevettijärven kapinaliikkeestä.