Vuosi sitten koetun pakolaisaallon seurauksena Suomeen perustettiin lukuisia vastaanottokeskuksia. Sen jälkeen myös vastaanottokeskusten henkilöstö on päättänyt järjestäytyä.
– Sosiaalipalveluiden työehtosopimuksessa on monta solmijaa. Palkansaajapuolella yksi on Terveys- ja sosiaalialan neuvottelujärjestö TSN, jonka muodostavat Erto, Tehy ja Super yhdessä, Erton edunvalvontajohtaja Matti Orkovaara kertoo.
– Jäseniä meillä on siellä jokunen sata. Työntekijät voivat yhdessä valita edustajakseen työsuojeluvaltuutetun ja TSN:n luottamusmiehen.
”Vastaanottokeskuksien järjestäytymisestä on ollut hyötyä myös asiakkaille, sillä he tuntevat nyt paremmin suomalaista työelämää.”
Viime vuonna vastaanottokeskuksissa oli kova kiire ja stressi, kun maahan tuli yli 32 000 keskuksiin sijoitettavaa. Syksyn pakolaiskaaoksessa järjestäytyminen ja työsuhteen jatkuminen ei välttämättä ollut päällimmäisenä mielessä.
– Tänä vuonna Suomeen tulevien turvapaikanhakijoiden määrä on enää noin neljännes siitä, Orkovaara kertoo.
Ensimmäiset YT:t jo takana
Nyt osaa vastaanottokeskuksista ollaan jo lakkauttamassa tai yhdistämässä, ja myös järjestäytymiseen on herätty.
ERTO ja muut TSN:n liitot ovat pitäneet lukuisissa vastaanottokeskuksissa työelämäluentoja maahanmuuttajille. Samalla henkilöstöä on kannustettu luottamusmiehen valintaan.
Orkovaaran mukaan Ertoon on liittynyt kymmeniä uusia jäseniä, koska yt-neuvotteluissa on vähennetty työntekijöiden määrää.
– Korostamme reilun työn merkitystä ja samalla järjestäytymistä. Järjestäytymällä työntekijät saavat turvaa työsuhteen muuttuviin tilanteisiin ja mahdollisen työttömyyden varalle, Orkovaara sanoo.
Hän muistuttaa, että järjestäytyminen ja luottamusmiesorganisaatio on kaikkien etu, koska järjestäytyneellä työpaikalla sekä työntekijät että työnantajat tuntevat työelämän pelisäännöt.
– Tällä edistetään paikallista sopimista ja ongelmien tehokasta ratkaisua. Vastaanottokeskuksien järjestäytymisestä on ollut hyötyä myös asiakkaille, sillä he tuntevat nyt paremmin suomalaista työelämää.