KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Tuukka Pääkkönen: Autoilun vallankumous – auton omistamisesta liikkumispalveluksi

Tuukka Pääkkönen
14.4.2018 12.00

Tänä päivänä 1900-luku näyttää liikkumisen vuosisadalta. Silloin tuotteistettiin lukuisia ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja ajatusten siirtämistä nopeuttavia keksintöjä: henkilöauto, matkustajalentokone, nopea raideliikenne, televisio, puhelin, internet ja muu sähköinen tiedonvälitys. Monet näistä keksinnöistä mullistivat ihmisten tavan toimia ja ajatella.

Henkilöauto kehittyi vuosisadassa pienen piirin koneenrakentamisesta yhdeksi maailman massatuotetuimmaksi kulutustavaraksi, johon myös köyhillä ihmisillä on varaa. Länsimaissa autoilun ensimmäinen vallankumous tapahtui massatuotettujen kansanautojen yleistymisen myötä 1970-luvulla. Yhä useammalla ihmisellä oli auto käytössään joka päivä. Se muovaa länsimaista yhteiskuntapolitiikkaa vielä pitkälle 2000-luvulle saakka. Suuri osa elämästä ja yhteiskuntasuunnittelusta on rakennettu yksityisautoilun varaan.

Auto ei alun perinkään ollut vain kulkuväline, vaan ajansäästökone, johon liittyy vahva omistamisen tarve. Auto kuvaa näin omistajansa varallisuutta, asemaa, edistyksellisyyttä ja muita kulutusyhteiskunnan ylimpiä hyveitä. Nykyään auto on monelle ihmiselle välttämättömyys, mikä kertoo onnistuneen markkinoinnin voimasta, sillä auto on rahallisesti mitattuna yksi huonoimmista kulutustavaroista.

ILMOITUS
ILMOITUS
Auto ei alun perinkään ollut vain kulkuväline, vaan ajansäästökone.

Vuoden 2016 henkilöliikennetutkimuksen mukaan 61 prosenttia kaikista suomalaisten matkoista vuoden aikana tehtiin autolla. Keskimääräinen ajomatka oli 52 kilometriä ja ajoaika 75 minuuttia. Haja-asutusalueilla asuvien ihmisten päivittäiset matkat ovat pituudeltaan yli kaksinkertaiset kaupunkilaisiin nähden.

Riippumatta ihmisen ajomääristä hänen autonsa seisoo suurimman osan vuodesta jossain odottamassa kiireistä kuljettajaansa. Ahkeralla ammattiautoilijalla auto on käytössä alle puolet vuorokaudesta ja suurimmalla osalla ihmisistä vuorokautinen käyttöaste on alle 1/18 tai 5,5 prosenttia.

Omistamista painottavan autoilun valuvian korjaaminen vaatii automaation ja asenteiden kehittymistä. Jos autoilu mielletään jatkossa liikkumispalvelun eikä omistamisen näkökulmasta, tämä avaa tien automäärien vähentämiselle, autojen käyttöasteen nostolle, ajamisesta luopumiselle, autoon käytetyn rahamäärän laskulle ja autoilun uudelle vallankumoukselle

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veikka Lahtinen.

Rukoilen: Älä äänestä demareita

YK:n työntekijät kuvattiin 10. toukokuuta UNRWA:n entisen koulun raunioilla.

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

Noora Kotilainen.

Elämänpuolustajan soturikunnia

Lontoossa 1. kesäkuuta järjestetyssä mielenosoituksesa vaadittiin Venäjää palauttamaan Ukrainasta pois viedyt lapset. Kyltissä vaaditaan sodan lopettamista.

Miten rauha voitetaan reaalimaailmassa?

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään