Helsinki-Vantaan lentoaseman matkatavarapalveluissa on jälleen kuohuntaa. Työntekijöitä on syytetty töiden tahallisesta hidastamista eli italialaisesta lakosta.
Barona Oy:n Ilmailualan Unionin työntekijöiden pääluottamusmies Pekka Kähkönen ei tunnusta tahallista hidastelua. Hänen mukaansa töitä tehdään normaalilla joutuisuudella.
– Tilanne ei kuitenkaan ole sama kuin Finnairin aikana, kun porukka hätäili, repi ja reuhtoi, että Finnairin koneet olisi saatu aikataulussa ilmaan. Motivaatio ja innostus on nyt hiipunut, mutta viivästyslakko on väärä sana. Kyllä me täällä työt tehdään.
Kähkönen painottaa, että matkatavaraongelmat johtuvat suurelta osin siitä, että väkeä on liian vähän.
– Meillä on esimerkiksi seuraavan kolmen viikon aikana yli 500 työvuoroa, joihin ei ole osoittaa työntekijöitä. Minun laskelmieni mukaan se tarkoittaa jo lähtökohtaisesti 30 hengen vajausta. On myös muistettava, että joulun aikaan matkatavaroita oli 25 prosenttia normaalia enemmän.
– Jokainen ymmärtää, että ei siinä tarvitse hirveästi hidastella, kun homma ei toimi.
Ongelmien taustalla on Finnairin tekemä matkatavarapalvelujen ulkoistaminen Barona Oy:lle ja RTG Ground Handling Oy:lle.
”Häkämiehen esitys hyvä”
Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Jyrki Häkämies (kok.) väläytti maanantaina ulkopuolisen selvityshenkilön nimittämistä Helsinki-Vantaan lentokentän kiistojen selvittämiseksi. Pääluottamusmies Pekka Kähkönen pitää Häkämiehen ajatusta hyvänä.
– Olen itse asiassa pohtinut ihan samaa, vaikka en Häkämiehen ihailija olekaan. Tässä on niin monta intressitahoa. Valtiolla on asiassa iso intressi Finnairin ja Finavian kautta. Työntekijöillä ja tietysti asiakkailla on oma intressinsä.
– Ratkaisevaa tässä on tietysti se, kuka selvityshenkilö tulisi olemaan. Suostuvatko nämä firmat siihen, että heidän toimintaansa tulee ulkopuolinen arvioimaan? Idea on kuitenkin hyvä.
Tilanne lentokentällä saattaa vielä kiristyä, sillä Ilmailualan Unioni käy parhaillaan Finnairin kanssa kenttähenkilökuntaa koskevia työehtosopimusneuvotteluja. Sopimuskausi on jo päättynyt, mutta neuvotteluja ei ole vielä katkaistu. Neuvottelujen kuuma kysymys koskee Finnairin tilaajavastuuta eli noudattavatko sen alihankkijat työehtosopimusta.
Neuvottelutilanne saattaa johtaa vauhdituslakkoihin.