Ammatillisen koulutuksen uudistus ei jätä opiskelijaa yksin, vakuuttaa opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) ylijohtaja Mika Tammilehto.
Uudistus on herättänyt pelkoja siitä, etteivät oppilaat saa tarpeeksi opetusta. Lähiopetusta on vähennetty hallituksen taannoisten koulutusta koskevien leikkauksien takia.
Tammilehdon mukaan uudistus ja siihen liittyvä henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma HOKS takaa jokaiselle opiskelijalle tarpeellisen tuen.
– HOKS:lla on tarkoitus taata opiskelijalle ohjausta ja tukea entistä paremmin.
Ammatillisen koulutuksen reformi tuli voimaan vuoden alusta. Siinä uudistetaan koko ammatillinen koulutus. Uudistus koskee koulutuksen rahoitusta, ohjausta, tutkintorakennetta, koulutuksen toteuttamismuotoja sekä järjestäjärakennetta.
”Säästöt ovat ongelma”
Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n erityisasiantuntija Inkeri Toikka ei tuomitse itse uudistusta.
– Laki on toimiva. Säästöt ovat ongelma, Toikka tähdentää.
Oppilaitoksilta taannoin leikatut 240 miljoonaa euroa ovat johtaneet OAJ:n laskelmien mukaan irtisanomisiin 1 600 henkilötyövuoden edestä. Lähiopetusta on leikattu jopa 20 prosenttia. Toikan mukaan opiskelijat eivät saa riittävästi lähiopetusta.
Lisäksi monen yhtäaikaisen uudistuksen toteuttaminen ammatillisissa oppilaitoksissa on aiheuttanut hämmennystä.
Ministeriön mukaan lähiopetustuntien väheneminen ei ole ollut sidoksissa valtion määrärahojen määrään.
– Lähiopetustunnit eivät ole ainoa mittari opiskelijan saamasta opetuksesta ja ohjauksesta, ministeriön materiaalissa todetaan.
Reformin sisältö epäselvä viidesosalle
Ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnasta noin 20 prosenttia tuntee olevansa erittäin huonosti tietoinen ammatillisen reformin sisällöstä, kertoo OKM:n teettämä tutkimus.
Kaikkiaan eri henkilöstöryhmät kokivat tuntevansa uudistuksen sisällön melko hyvin.
Tutkimukseen osallistui noin 700 ammatillisen koulutuksen henkilökunnan edustajaa johdosta opetukseen.
Tuloksista ilmenee, että opettajat ja opinto-ohjaajat eivät koe uudistusta yhtä tarpeellisena kuin johto-, viestintä- tai suunnittelu- ja kehittämistehtävissä työskentelevät. OKM:n tulkinnan mukaan henkilöstö odottaa, että tieto ja ohjeistukset ”tulevat ylhäältä valmiiksi annettuina”.
Uudistuksen tulokset ovat OKM:n mukaan myönteiset niissä oppilaitoksissa, joissa muutos on otettu omiin käsiin ja ryhdytty rohkeasti kokeilemaan.