Viikon kysymys
Kansallinen radiotutkimus julkistettiin torstaina. Vaikka sanomalehdet ja osin televisiokin ovat joutuneet miettimään asemaansa uudestaan internetin yleistymisen myötä, radio näyttää tutkijoiden mukaan säilyttävän asemansa yllättävän hyvin.
Miten radio pärjää kilpailussa internetin kanssa, OMD Finlandin mediajohtaja Mikko Aitkoski?
– En näe mitään syytä, miksi radio ei pärjäisi kilpailussa. Radiota kuunnellaan edelleen huomattavasti enemmän kuin mitä nettiä käytetään eli radion tavoittavuus on korkeammalla tasolla nettiin verrattuna. Radion mediaominaisuudet eivät katoa mihinkään. Internet tarjoaa toisaalta radiolle oivia laajentumismahdollisuuksia. Internet on hyvä jakelukanava radio-ohjelmille. Näkisin, että radion näkökulmasta internet täydentää radiota.
Joidenkin tulevaisuuden visioiden mukaan radiosta tulee yhä enemmän puheradio ja musiikin osuus taajuuksilla vähenee. Onko asia näin?
– Puheradiolla tarkoitetaan radiota, jossa on paljon muutakin kuin musiikkia ja lyhyitä välijuontoja. Jonkinlaista kahtiajakoa on havaittavissa. Suuressa maailmassa eli lähinnä Englannissa ja USA:ssa on kaupallisia radiokanavia, jotka markkinoivat itseään nimenomaan puheradiona. Jollain kanavilla musiikkiradion rooli on mennyt Suomessa ehkä vähän yli niin, että kanavalta tulee pelkkää musiikkia. Puheradion suosiolla tarkoitetaan sitä, että halutaan osoittaa, että radio voi olla ja on paljon muutakin kuin pelkkä jukeboxi.
Onko radion merkitys nuorille lisääntynyt vai vähentynyt nykyään, kun musiikit voi ladata itse netistä ja kuunnella omaa musiikkisekoitusta omasta mp3-soittimesta?
– Olen pohtinut, että pitäisikö lopettaa kokonaan puhe radiosta ja siirtyä audiosisällöistä puhumiseen. Jos esimerkiksi kuuntelee netin kautta radiokanavaa, niin kuunteleeko silloin radiota? Entä jos netin kautta lataa musiikkia omaan mp3:seen, niin onko se radiota? Yhtälailla kuin radion kuunteleminen, myös audiotiedostojen lataaminen omalle mp3-soittimelle on äänisisältöjen kuluttamista. Musiikin lataaminen on tavallaan oman radiokanavan tekemistä tai virittämistä. Nuoret ovat kuluttaneet radioita aina, mutta radiosisällön muodot ovat muuttumassa. Tekniikan kehittyminen on edesauttanut, että musiikkipuolella radion merkitys on vähentymässä.
Minkälainen on tulevaisuuden radio?
– Uskon, että kuulijoiden valinnanvapaus kasvaa ja internetin hyödyntäminen jatkuu. Samalla tavallinen radio pysyy ihmisten arjessa työpaikoilla, autoissa ja kodeissa. Radio säilyttää asemansa poikkeusolojen ja suurten uutisten välityskanavana. Ei varmaankaan ole mahdollista keksiä parempaa ja nopeampaa kriisiviestintätapaa, kuin mitä radio on. Jos pitää esimerkiksi tiedottaa paikallisista onnettomuuksista tai valtakunnallisista katastrofeista, niin radio saavuttaa ihmiset nopeasti.