KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Milano aikoo rajoittaa autoliikennettä koronaepidemian jälkeen

Koronaepidemia iski rankasti Milanoon.

Koronaepidemia iski rankasti Milanoon. Kuva: Lehtikuva/Piero Cruciatti

Pohjoisitalialainen suurkaupunki Milano aikoo koronaepidemian laannuttua avata taloutensa toisenlaiseksi kuin aikaisemmin ja vähentää autoliikennettä.

Arto Huovinen
23.4.2020 13.08

Milano ilmoitti tiistaina aikovansa muuttaa 35 kilometriä nyt autoliikenteen käytössä olevia katuja jalankulku- ja pyöräilyväyliksi.

Milano ja sitä ympäröivä Lombardian maakunta ovat kärsineet pahimmin Italian koronaepidemiassa. Yhdeksi syyksi korkeisiin kuolleisuuslukuihin on arvioitu ilmansaasteita. Teollistunut Lombardia kuuluu Euroopan saastuneimpiin alueisiin, ja lähistöllä olevat vuoret lukitsevat saasteet alaville maille.

Koronarajoitusten aikana on autoliikenne Italiassa vähentynyt 30–75 prosenttia alueesta riippuen. Tämän seurauksena on myös ilma vähemmän saastunutta, mikä näkyy erityisesti Lombardiassa.

ILMOITUS
ILMOITUS
Yhdeksi syyksi Milanon korkeisiin kuolleisuuslukuihin on arvioitu ilmansaasteita.

Milanon kaupungin johdon huolena on, että kun taloudellinen toimeliaisuus epidemian jälkeen palaa, palaa myös autoliikenne entiselleen, koska ihmiset haluavat välttää julkisia kulkuneuvoja.

Tiistaina julkistetulla Strade Aperte -liikennesuunnitelmalla pyritään vastaamaan tähän huoleen sulkemalla katuja autoliikenteeltä, muuttamalla väyliä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä suosiviksi sekä tekemällä uusia jalkakäytäviä ja leventämällä entisiä.

Lyhyehköt työmatkat

Milano on tiheästi rakennettu 1,4 miljoonan asukkaan kaupunki, jossa keskimääräinen työmatka on 4 kilometriä. Työmatkoista 55 prosenttia tehtiin ennen epidemiaa julkisilla liikennevälineillä.

Suunnitelman toteuttaminen aloitetaan toukokuussa kaupungin tärkeimpiin ostoskatuihin kuuluvalla Corso Buenos Airesilla. Kokonaan uudistukset on tarkoitus saada valmiiksi kesän loppuun mennessä.

Milanon apulaispormestari Marco Granelli sanoi tiedotusvälineille tiistaina, että Milano aikoo avata taloutensa uudelleen, mutta haluaa tehdä sen toiselta pohjalta kuin aikaisemmin.

– Olemme vuosien ajan pyrkineet vähentämään autoliikennettä. Jos kaikki kulkevat autolla, ei ole tilaa ihmisille, ei ole tilaa liikkua, ei ole tilaa kaupalliselle toiminnalle kauppojen ulkopuolella, sanoi Granelli.

Milanoa on vuodesta 2016 johtanut kolmen vasemmistopuolueen koalitio, jonka muodostavat Demokraattinen puolue, Sinistra Italiana ja Italia dei Valori.

Milanon suunnitelma on saanut kiitosta ilmastoaktivisteilta kautta maailman, ja esimerkiksi Greta Thunberg kehui sitä twiitissään kunnianhimoisimmaksi suunnitelmaksi Euroopassa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Biban Ann Maina haluaa lopettaa paikallisyhteisöille kalliiksi tulevat, ja kehittyneille maille saastuttamismahdollisuuksia avaavat hiilimarkkinat.

Afrikka haluaa jättää kädenjälkensä YK:n ilmastopuitesopimukseen – Agroekologiasta afrikkalainen ratkaisu

Naisten palkatta tekemä työ on tavallista Latinalaisessa Amerikassa. Jo kymmenen vuotta sitten YK:n alueellinen toimisto ECLAC vaati hoivatyön taloudellisen arvon määrittelyä. Amerikan ihmisoikeustuomioistuin on nyt ottanut saman kannan.

Amerikan ihmisoikeustuomioistuin määritteli hoivan ihmisoikeudeksi – Päätös on voitto feministeille ja kansalaisyhteiskunnalle

Toimittaja piteli Nasserin sairaalan iskussa surmatun kuvajournalisti Hussam al-Masrin veren peittämää kameraa tämän hautajaisissa.

Israel tappaa kansanmurhan todistajat

Kishtwarin rankkasade hautasi Chesotin kylän mudan ja lohkareiden alle. Ainakin 65 ihmistä kuoli ja moni on yhä kateissa.

”Kertokaa meille, milloin seuraava myrsky tulee” – Intian Kashmirin elokuu oli rankkasateineen ja maanvyöryineen tappavin miesmuistiin

Uusimmat

Turun telakan alihankkijoilla työskennelleiden ukrainalaisten työehtoja on poljettu muun muassa teettämällä ylipitkiä työpäiviä ja jättämällä lisiä maksamatta.

Hallitus kiristämässä työntekijöiden hyväksikäytön rangaistuksia, mutta alipalkkauksen kriminalisointi puuttuu

Raportti: Euroopan luonnon tila on surkea – vaarantaa talouden, terveyden ja turvallisuuden

Mikä meitä estää syömästä kasviksia?

Sikarin lisäksi Atte Blomin tunnusmerkki oli elämäkerran mukaan kaikkialla mukana kulkenut Valintatalon muovikassi.

Rokkiin keskittyvä elämäkerta sivuuttaa Atte Blomin roolin taistolaisuuden soundtrackin julkaisijana

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suomen työttömyys ennätyskorkealla: ”Suorastaan käsittämätön suoritus, itse tuotettu tilanne”, ”Väkisinkin katseet kääntyvät Orpon hallitukseen”

 
02

Piti tulla 100000 uutta työllistä, tulikin 75000 työtöntä, Sarkkinen rusikoi hallituksen talous- ja työllisyyspolitiikan mahalaskua

 
03

Leikkaako hallitus työntekijöiltä arkipyhät vai ei, SAK:n Eloranta tiukkaa

 
04

Työttömyydessä tuli uusi ennätys, mutta työvoimapalveluihin on entistä vaikeampi päästä, kertoo SAK

 
05

Työttömyysturvan kiristykset näkyvät nyt: virta vie ansiopäivärahalta työmarkkinatuelle

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Afrikka haluaa jättää kädenjälkensä YK:n ilmastopuitesopimukseen – Agroekologiasta afrikkalainen ratkaisu

28.09.2025

Oppositio opettaa harvoin edes vasemmistoa

28.09.2025

Tässä syy, miksi alipalkkaus saa rehottaa vuodesta toiseen: eduskunnassa on porvarienemmistö

28.09.2025

Ministerin turha lässyttää Turun telakasta, kun hallitus ei puutu lainsäädännöllä väärinkäytöksiin

27.09.2025

Kaksi tapaa selviytyä sodassa Kristian Kososen viiltävässä sotaromaanissa Veljet Raatteen tiellä

27.09.2025

Amerikan ihmisoikeustuomioistuin määritteli hoivan ihmisoikeudeksi – Päätös on voitto feministeille ja kansalaisyhteiskunnalle

27.09.2025

Israel tappaa kansanmurhan todistajat

27.09.2025

”Kertokaa meille, milloin seuraava myrsky tulee” – Intian Kashmirin elokuu oli rankkasateineen ja maanvyöryineen tappavin miesmuistiin

27.09.2025

Z-sukupolvi syöksi Nepalin poliittiseen kriisiin

27.09.2025

”Velkajarrun suurin ongelma on siinä, että laki saattaa johtaa talouspoliittiseen noidankehään” – Suomeen tulossa tiukempi talouskurilaki kuin EU edellyttää

27.09.2025

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

26.09.2025

Antti Tuomaisella ei ole kiirettä uusiutua, koska tämänkin syksyn tuttua kaavaa toistava uutuus on niin viihdyttävä

26.09.2025

Bluffaako Purra, kysyy kansanedustaja – datakeskusten veronkiristystä ei ole budjetissa

26.09.2025

Älypuhelin ja autoradio ovat suosituimmat välineet kuunnella musiikkia

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään