KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Ahtaajilla kova taistelutahto

Helsingin ahtaajien puheenjohtaja Asko Mäki-Rahkola.

Helsingin ahtaajien puheenjohtaja Asko Mäki-Rahkola. Kuva: jarmo lintunen

– Välillä tuntuu siltä, että AKT on ainoa ammattiliitto, joka tänään enää haluaa pitää jäsentensä eduista huolta, sanoo Helsingin ahtaajien puheenjohtaja Asko Mäki-Rahkola.

Hannu Hurme
5.3.2010 11.23
ILMOITUS
ILMOITUS

Vuosaaren satamasta on turha etsiä AKT:n lakkovahteja.

– Ei sellaisia tarvita, sanoo Helsingin Ahtaustyöntekijät ry:n puheenjohtaja Asko Mäki-Rahkola. Heitä ei tarvita, sillä rikkureista ei ole pelkoa. Mäki-Rahkola on satamaan tullut, koska tietää tiedotusvälineiden olevan hänen perässään joka tapauksessa. Muita sataman operaattoreiden palkkalistoilla työskentelevistä runsaasta 500 ahtaajasta ei paikalla näy.

Mäki-Rahkola kuvaa ahtaajien taistelutahtoa suorastaan ”hirvittävän” kovaksi.

– Sellainen taistelutahdon pitääkin olla. Jo siinä vaiheessa, kun lakonuhka annetaan, on kaikkien täytynyt sisäistää se mahdollisuus, että lakkoon joudutaan. Silloin täytyy asenteiden olla kohdallaan. Muuten tulee turpaan niin että lätinä käy.

– Nyt asenteet ovat kohdallaan, vaikka olimmekin viimeksi lakossa vuonna 1991.

Mäki-Rahkolan mukaan ahtaajien edellisestä oikeaksi lakoksi katsottavasta työtaistelusta on todella niin paljon aikaa.

– Ja ne kehuvat vielä, että me olemme lakkoherkkä ala!

Lakko ei yllättänyt

Tilanteen ajautuminen lakoksi ei yllättänyt ahtaajia.

– Autoalan lakon selvittämisen venähtäessä oli tiedossa, että yön aikana ei neuvotteluissa mitään saada aikaiseksi. Ja niinhän siinä sitten kävikin.

Osapuolten näkemyserot ovat niin kaukana toisistaan, että Mäki-Rahkola uskoo, että neuvotteluissa ei viikonlopun aikana edetä.

– Jos alkuviikostakaan ei ala tapahtua, saattaa lakko kestää pitkäänkin.

Muutosturva ja raha ovat Asko Mäki-Rahkolan mukaan asiat, joiden vuoksi ahtaajat ovat lakkoon on joutuneet.

– Muutosturvalla haetaan irtisanotuille nykyistä parempaa turvaa. Olemme tuomassa tänne Euroopassa yleisiä käytäntöjä.

Ahtausalalla oltiin Mäki-Rahkolan mukaan pääsemässä ladunavaajan asemaan, kun muutosturva-asiassa edettiin kaksi vuotta sitten.

Työnantaja teki syksyllä kuitenkin pakit. Se ei suostunut AKT:n mielestä jo kerran sovittuun, vaan halusi siirtää asian työryhmässä tuloksetta jauhetun asian tes-pöytään.

Suomi eurooppalaiselle tielle

Lokakuussa oli ensimmäinen neuvottelu, mutta niissä ei ole tähän päivään mennessä edetty mihinkään.

Mäki-Rahkola katsoo liittonsa puheenjohtaja Timo Rädyn olevan oikeassa, kun tämä toteaa, että jos maan taloutta nyt jokin on kaatamassa niin se on työnantajan työttömyysturvan kehittämiseen ottama periaatteellinen kanta, joka estää siitä sopimisen.

– Eihän tässä muuta olla ajamassa kuin sitä, että Suomessa lähdettäisiin tielle, jota jo yleisesti kuljetaan Euroopassa. Ranskassa irtisanottu voi saada jopa 36 kauden palkan.

– EK on sitonut operaattoreiden kädet. Työnantaja on nyt se taho joka ei asioita halua sopia. Samat ihmiset, jotka eivät halua sopia huutavat, että päivässä tulee sata miljoonaa euroa tappiota. Pyörät alkavat heti pyöriä, kun sopimishaluja ilmenee.

Hyvätkin ansiot mahdollisia

Valtakunnansovittelijan luona ei tiettävästi olla vielä päästy edes keskustelemaan rahasta, eikä Mäki-Rahkolakaan siitä mitään suostu sanomaan. Se on hänestä asia, josta kyllä löytyy sopu, kun muussa on edetty.

Asko Mäki-Rahkola tietää työnantajan levittämät tiedot ahtaajien ”herraluokan” palkoista eikä kiellä: ahtaajan ammatissa on mahdollista päästä hyvillekin ansioille.

– Kunnon palkoille pääseminen edellyttää kuitenkin ylitöitä ja työskentelemistä vuorolisät tuovissa vuoroissa, iltaisin ja öisin. Ilman niitä ei alaa voi miksikään korkeapalkkaiseksi laskea.

Ylitöitä tehdään Vuosaaren satamassakin paljon. Tavaran on liikuttava laivasta ja laivaan entistä kiivaammassa tahdissa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
02

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään