KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Kun vastakulttuurit löysivät netistä toisensa, lopputuloksena oli mainostoimisto

Banksyn teos silppusi itsensä syksyllä 2018.

Banksyn teos silppusi itsensä syksyllä 2018. Kuva: All Over Press/Alamy/amer ghazzal

Banksyn saaman menestyksen taustalla on oivallukset, jotka toimivat antimainonnan tavoin. Hän valtaa mainostilan ja kritisoi sitä sen omissa pyhätöissä – mutta onko hän lopulta itse paljoa muuta kuin mainoskampanja, kysyy Aleksis Salusjärvi kolumnissaan.

Aleksis Salusjärvi
29.1.2021 11.33

Kuvataiteen vuosisadan jysäys tapahtui Los Angelesissa syyskuun 16. päivä 2006. Banksyn Barely Legal -näyttely avautui syrjäisellä teollisuusalueella, ja pian hänen teoksensa määrittivät koko kuvataidetta. Onnistumisen taustalla olivat näyttelyssä vierailleet julkkikset, jotka nostivat kapinallisen taiteilijan otsikoihin kaikkialla maailmassa.

Olin samoihin aikoihin Pariisissa, jossa kuvasin katutaidetta. Tutustuin paikallisiin nuoriin, joiden avustuksella löysin Banksyn kavereiden töitä. Noihin aikoihin niiden arvoa ei vielä tunnettu. Graffitit olivat laitonta vastakulttuuria, kuten Suomessakin, eikä niitä ajateltu kuvataiteena. Oli riemastuttavaa löytää kaduilta teoksia, joiden arvoa taiteen metropolin asukkaat eivät vielä käsittäneet.

Muutos oli kopernikaaninen. Vuonna 2008 Sothebyn taideasiantuntija Ralph Taylor julisti, että Banksy on koko taidehistorian nopeimmin ilmiöksi kasvanut taiteilija. Tuolloin hänen teoksiaan jo myytiin satojen tuhansien puntien hinnalla. Vastaavaa ilmiötä ei ollut aiemmin nähty, koska ennen internetiä vastakulttuurille oli mahdoton saada massayleisöä.

ILMOITUS
ILMOITUS
Banksyä on usein verrattu Andy Warholiin.

Nyt tämä maailman kuuluisin kuvataiteilija esitellään Mäntässä. Toukokuussa aukeavaan näyttelyyn liittyy tosin monta muttaa. Banksy ei itse saavu paikalle, eikä hän myöskään ole auktorisoinut näyttelyään. Se vain pidetään, kuten hänen näyttelyidensä kanssa yleensä käy.

Banksyä on usein verrattu Andy Warholiin. Molemmat ovat onnistuneet määrittelemään kokonaiselle sukupolvelle uudelleen sen, mikä on taidetta. Molemmille myös julkisuus ja näkyvyys toimivat taiteen ydinmehuna. Warholille pop-kulttuurista tuli taiteen areena, mutta Banksyn ote on vielä suorempi: hänelle julkinen tila on taiteellisen intervention areena. Hän on katutaiteilija, jonka teokset ilmestyvät yön pimeydessä ihmisten eteen. Hän on ensimmäisenä onnistunut tekemään vandalismista estetiikkaa, ja se toimii edelleen hänen teostensa motiivina.

Vandalismi myös määrittää teosten toteutusta sapluunamaalauksina. Hän alkoi tehdä 14-vuotiaana katutaidetta graffitimaalarina Bristolin juniin ja seiniin. Hän halusi herättää huomiota, ja spraykannuilla se onnistui. Laittomien töiden tekeminen vapaalla kädellä oli liian hidasta ja kasvatti kiinnijäämisen riskiä. Siksi hän alkoi käyttää sapluunoita teostensa tekemiseen.

Vandalismista tuli huomioarvon myötä brandalismia, brändityötä. Banksy alkoi rakentaa tuotantoaan salanimensä takaa. Banksy-niminen supersankari työskentelee öisin, ja päivisin jokamies Robert Gunningham (niin luullaan), esiintyy tavallisena kadunmiehenä kuin Clark Kent.

Banksyn erottaa muista katutaiteilijoista hänen kekseliäisyytensä. Teosideoissa ei ole mitään mullistavaa, mutta niiden tavassa kommentoida maailmaa on. Digitaalisen maailman myötä hänestä tuli äänitorvi alakulttuureille ja vaihtoehtokulttuurille, eivätkä kasvun rajat ole tulleet vastaan.

Urbaanissa ympäristössä kaikki pinnat ovat yksityisomisteista kaupallista tilaa, jota käytetään mainostamiseen. Ihmiselle kerrotaan herkeämättä, mihin hänen tulee käyttää aikaa ja rahaa, mitä pitää ajatella ja haluta. Mutta mihinkään näistä viesteistä ei saa vastata takaisin, niitä ei voi kommentoida. Banksyn taiteen koko idea on lyhykäisyydessään siinä, että hän vastaa takaisin. Hän ottaa lupaa kysymättä julkisen tilan haltuunsa.

On kuvaavaa, että hänen eniten käyttämänsä hahmo on rotta. ”Rotta on hyvä roolimalli, jos tunnet olevasi likainen, jääväsi vaille rakkautta tai merkitystä”, Banksy on sanonut. Rotat elävät kysymättä lupaa, niillä ei ole mitään kunnioitusta yhteiskunnan hierarkiaa kohtaan ja ne harrastavat seksiä 50 kertaa päivässä.

Banksyn saaman menestyksen taustalla on oivallukset, jotka toimivat antimainonnan tavoin. Hän on monessa suhteessa yhden miehen mainostoimisto, joka on säästänyt kuluissa jättämällä mainostilan ostamatta. Sen sijaan hän valtaa sen ja kritisoi sitä sen omissa pyhätöissä – mutta onko hän lopulta itse paljoa muuta kuin mainoskampanja?

Suurin osa hänen töistään on helppoa sarkasmia ja tahallista kitschiä. 20 vuoden uran jälkeen Banksy tuntuu melko keskiluokkaiselta sedältä, joka pukeutuu huppumieheksi illalla toteuttaakseen banaaliutta pelkäämätöntä kampanjointiaan. Kapitalismin vastustaminen on helppoa miehelle, jonka teoksista maksetaan miljoonia.

Banksy tuntuu luikertelevan karkuun kritiikoilta yksinkertaisesti siksi, että hän suojautuu ironisuutensa taakse. Hän itse kutsuu menestystarinaansa kokonaisuudessaan suureksi ironiaksi: kaikki mitä hän kritisoi rakastaakin häntä takaisin. Hallitukset, poliisit, taidehuutokaupat ja museot. Trollaus on kaksisuuntaista: kaikki mitä hän koskettaa, muuttuu kallisarvoiseksi – ja kaupankäyntiä hoitaa hänen puolestaan hänen vastustajansa. Hän vain nauttii tuotosta.

Näyttävin ja alleviivaavin tapaus tästä nähtiin lokakuussa 2018, kun Sothebyn huutokaupassa Banksyn grafiikkateos silppusi itsensä. Kuvataiteen historian viraalein hetki ikuisti rahaan hukkuvan eliitin, jolle Banksy tuotti lisäarvoa tuhoamalla oman teoksensa. Silputun teoksen arvo on moninkertainen alkuperäiseen verrattuna. Tällaiset tempaukset ovat kuin antiteesi kapitalismin kritiikille.

Banksyn toiminnasta on kuitenkin seurannut lähinnä ihailtavia asioita. Hän ei käytä tienaamiaan rahoja itseensä. Hän on lahjoittanut valtavia summia järjestöille, jotka vastustavat asekauppaa, puolustavat ihmisoikeuksia, auttava pakolaisia, tukevat Palestiinaa, auttavat kodittomia tai ylläpitävät nuorisotiloja. Viime heinäkuussa hän myi kolme maalausta rahoittaakseen arabilasten kuntoutuskeskusta Betlehemissä. Potti oli kolme miljoonaa dollaria.

Mäntän näyttelyyn saapuvia teoksia voi siten katsoa ainakin kahdesta vastakkaisesta näkökulmasta. Ne näyttävät kaunotaiteen ja katutaiteen välissä seisovan hahmon, joka on imenyt molemmista sammoista itsensä turvoksiin.

Kirjoittaja on helsinkiläinen kulttuuritoimittaja ja kriitikko.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Emmi Kyytsösen suunnittelema kansi vetää mukaansa Tatiana Elfin Huijarin hyytävään maailmaan.

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

Katja Mark on uusi huippuhahmo suomalaiseen jännityskirjallisuuteen.

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

PAM: Monet palvelualojen työntekijät tarvitsevat toimeentulotukea – kiristykset pakottavat muuttamaan pois työpaikkojen läheltä

 
02

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

 
03

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
04

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

 
05

Orpon hallitus leikkaa erityisesti nuorilta: Varsinkin opiskelijat ovat köyhtyneet

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025

33-vuotias vasemmistolainen on vahvoilla New Yorkin seuraavaksi pormestariksi – Näin KU:n toimitus analysoi tilannetta

26.06.2025

Vasemmistoliitto kiittää Helsingin kunnianhimoista ilmastotavoitetta: Päästöt 85 prosenttia alas viidessä vuodessa

26.06.2025

Orpon hallitus leikkaa erityisesti nuorilta: Varsinkin opiskelijat ovat köyhtyneet

25.06.2025

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

25.06.2025

Vaalirahalakia voi rikkoa ilman rangaistusta eikä rahoja tarvitse palauttaa

24.06.2025

Uusi yritys: Eheytyshoitojen kielto tuodaan eduskunnan käsittelyyn

24.06.2025

Ympäristöjärjestöt pettyneitä suojeluohjelmaan – vaativat parempia korvauksia metsänomistajille

24.06.2025

Valikoiko Suomi ihmishenkiä poliittisin perustein? Edes haavoittuneita lapsia ei halua vieläkään evakuoida Gazasta Suomeen hoitoon

24.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään