Tuhat siltaa vaatii pikaista korjausta, mutta rahaa löytyy ensi vuonna vain 32 sillan korjaamiseen, todettiin Auto- ja tieforumin seminaarissa keskiviikkona.
– Tätä vauhtia kestää 35 vuotta ennen kuin nämä sillat on korjattu. Samaan aikaan korjattavaa on kertynyt lisää, muistutti toimitusjohtaja Paavo Syrjö Infra ry:stä.
Uusista tiehankkeista puhuttaessa väylien kunnossapito jää yleensä kakkoseksi. Seminaarissa huomautettiin, että poliitikko saa enemmän huomiota isoilla investoinneilla kuin vaatimalla rahaa kunnossapitoon.
Tiestön ja rautateiden arvoksi mainitaan 64 miljardia, jos myös teiden merkitys elinkeinoelämälle huomioidaan.
Pelkästään maantietä Suomessa on 80 000 kilometriä. Ne kuluivat viime vuonna 1,7 miljardin euron edestä. Kunnossapitoon osoitettiin 0,9 miljardia euroa.
– Rahoitustaso on huono tai erittäin huono. Päällysteteiden kunnossapidon tarve ei vähene kilometrilläkään, Syrjö totesi.
Tierahastot valtion tueksi
Teiden kunnossapidon lisäksi myös investoinnit ovat jämähtäneet tätä hallituskautta lukuun ottamatta, Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos PTT laskee.
– Ei käy kateeksi seuraavaa pääministeriä. Liikenneinvestoinneissa silloisen hallituksen kädet on sidottu 1,25 miljardin euron edestä. Liikkumavaraa ei juuri ole, PTT:n toimitusjohtaja Pasi Holm huomautti.
Hänen mukaansa pelkästään budjettiperusteinen rahoitus johtaa kierteeseen, jossa edellinen hallitus sitoo seuraavan hallituksen käsiä. Kierteestä pääsisi irti, jos investointimenot jaksottaisiin usealle vuodelle tie- ja liikennerahaston turvin, johon osallistuisivat myös yksityiset sijoittajat.
Kotimainen infra ei eläkeyhtiöitä kiinnosta
Suurille ja pienille eläkeyhtiöille sekä kansainvälisille sijoittajille tehty kysely paljastaa, ettei sijoittaminen suomalaisiin tiehankkeisiin juuri kiinnosta.
Toimitusjohtaja Pekka Vainikka Enfia Infrastructure Oy:stä kertoi, että suuret kotimaiset eläkeyhtiöt haluavat ennen muuta hyvän tuoton sijoituksilleen. Tiehankkeiden noin 5-8 prosentin tuotto-odotus on liian pieni.
– Yhtiöt totesivat vastauksissaan, etteivät ne voi suosia kotimaista infrastruktuuria. Muistutan, että kotimainen infra kyllä suosii kotimaisia sijoittajia.
Vainikka arveli, että tiehankkeisiin sijoittaminen saattaa kiinnostaa pienempiä eläkeyhtiöitä, joille vakaa tuotto merkitsee enemmän kuin pörssien pikavoitot.