STX Finlandin Turun telakka ei tinkinyt tippaakaan ilmoittamastaan noin 400 hengen irtisanomisesta.
– Olemme tottuneet, että yt-neuvotteluissa joustetaan. Siinä mielessä tämä oli yllätys, sanoo pääluottamusmies Jari Aalto.
Työntekijöitä saa lähteä 370 ja toimihenkilöitä yli 60.
Irtisanomisten jälkeen telakalle jää 1 100 työntekijää ja 500 toimihenkilöä. Alihankkijoiden väkimäärä putoaa ilmeisesti vieläkin nopeammin. Syys-lokakuussa alihankinnassa oli 2 800 henkeä, kun nyt luku on noin 2 000.
Ensimmäiset omat työntekijät saavat Aallon arvion mukaan lähtöpassit telakan kirjoilta toukokuussa. Heinäkuun puolella astuvat joukkoirtisanomiset voimaan.
Henkilöstöryhmät ovat toivoneet viimeiseen saakka, että STX reagoisi heikentyneeseen työllisyystilanteeseen lomauttamalla väkeä.
– Meillä on toimiva lomautusjärjestelmä. Koulutuksella voitaisiin taata, että osaavaa henkilöstöä riittää tilauksen tullessa. Irtisanomisilla osaaminen on menetetty pitkäksi aikaa, sanoo toimihenkilöiden luottamusmies Osmo Salo.
Sisustusvarustelulla edessä alasajo
Sisustusvarustelun STX ajaa käytännössä kokonaan alas.
– Irtisanottavia on 115. Jäljelle jää pieni, noin 40 hengen ryhmä, kertoo sisustusvarustelun osastonluottamusmies Timo Lehto.
Työntekijät arvioivat, että työt annetaan kokonaistoimittajille. Töihin voidaan palkata esimerkiksi virolaisia. Saksan Mayer Werftin ja Italian Fincantieri ovat antaneet sisustustyöt ulkopuolisille toimijoille.
Lohkonkoontiin jää 700 työntekijää. Runkopuolen irtisanomiset kohdistuvat lomautettuihin henkilöihin. Lomautukset varustelussa alkavat helmikuussa. Keväällä pakkolomalla on noin tuhat henkeä.
Henkilöstön lomautukset ja osa-aikaistamiset laajenevat sitä mukaa, kuin telakan viimeinen laiva Allure of the Seas valmistuu ensi marraskuussa.
– Vuoden lopussa lähes koko henkilöstö tulee olemaan ilman työtä, mikäli sitä ennen ei uusia tilauksia voiteta ja saada työn alle, STX toteaa tiedotteessaan.
Uuden laivan saaminen työn alle kestää noin vuoden tilauksesta. Työntekijät ovat toivoneet työllisyyskuopan lievittämiseksi alusten korjaus- ja muutostöitä.
Telakkatuista ei enää avuksi
– Valtiovallan ja Viking Linen välillä olisi voitu sopia kokonaispaketti aluksen toimittamiseksi, mutta volyymi putoaa joka tapauksessa, kertoo lohkonkoonnin osastonluottamusmies Pasi Heikkilä.
Työntekijät ovat kuitenkin pitkälti luopuneet toivomasta valtiovallalta telakkatukia, koska ne menisivät esimerkiksi varustelussa ulkomaisen työvoiman tukemiseen. Vuoden lopulla työllisyys on joka tapauksessa kuopan pohjalla, tekee valtiovalta mitä tahansa.
Tunnelmat Turun telakalla olivat eilen odottavan apeat. Työhuonekunnan kokouksessa ei Aallon mukaan kuultu tavanomaisia huumorilla heitettyjä välihuutoja.
Työntekijät eivät reagoineet työnantajan ilmoitukseen irtisanomisten toteuttamisesta ulosmarssilla. Mielenilmaus saattaa olla edessä sen jälkeen, kun työhuonekunta on kokoontunut ensi viikon torstaina. Joulukuussa työntekijät olivat puoli päivää lakossa kuultuaan sisustusvarustelun ulkoistamisesta.