Aurajoen ylittävä Myllysilta kannattaa korjata, sanoo sillan suunnitellut arkkitehti Matti Ollila. Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Jukka Mikkola (sd.) on valmis heittämään hanskat kehään ja purkamaan sillan.
Mikkola arvioi, että sillan koeponnistuksessa kuorma-autojen sepelikuormin silta sai vaurioita, joita ei enää pystytä korjaamaan. Ollilan mukaan sillan alarakenteet eivät ole saaneet sellaisia vaurioita, että purkutöihin tulee ryhtyä.
Turun kiinteistöliikelaitoksen johtaja Jouko Turto pitää avoimena, kumpi vaihtoehto on parempi. Turto ei halua ottaa myöskään kantaa, kuinka suuriksi uuden sillan rakennuskustannukset mahdollisesti nousisivat.
Ollila on vakuuttunut, että silta ei romahda. Turton mukaan sillan tila on vakaantunut.
– Noin kaksi milliä tunnissa, Turto arvioi kannen laskeutumisvauhdin maanantai-iltapäivällä.
Lauantaina havaittu kannen laskeuma oli noin metrin.
Jäänsärkijät apuun
Sillan retkahtamisen syynä pidetään Aurajoen jäämassojen puristumista leveyssuunnassa. Sillan päissä olevat perusteet ovat antaneet periksi.
Ollila on esittänyt ensi hätiin railojen sahaamista sillan kohdalla paineiden helpottamiseksi. Myös jäätilanteen säilyttämiseksi nykyisellään on esitetty näkökohtia.
Oman ongelmansa tuo hätäapu kuljettaa proomuja tai ponttoneja sillan alle tukemaan siltarakennetta. Satamasta tuleva suurehko jäänmurtaja ei mahdu ajamaan alempana olevan Martinsillan alitse. Jää Aurajoessa on 30-70 senttimetrin paksuista.
Voimakkaiden jäänsärkijöiden käyttö on pulmallista myös siksi, että Aurajoessa seisoo arvokkaita aluksia kuten Suomen Joutsen.
Turun kaupunki on antanut Puolustusvoimille virka-apupyynnön siltaongelman ratkaisemiseen. Kaupunki ei kerro, millaisesta avusta olisi kyse.
Sillan tukemista alhaalta käsin proomuin tai ponttonein haittaa myös se, että Aurajoen yläpuoliset jäät voivat kevään tullessa törmätä tilapäisiin kelluviin rakenteisiin.
Retkahti jo aikaisemminkin
Turun kaupunginvaltuusto päätti aikanaan Myllysillan kantavien teräsrakenteiden vähentämisestä. Kesällä 1987 luottamusmiehet joutuivat hankalaan asemaan, kun ainoastaan yksi urakoitsija tarjosi kokonaisurakkaa jo silloin retkahtaneen sillan korjaamiseksi.
Korjauksiin upposi noin neljä miljoonaa silloista markkaa sekä sitä edeltävien tutkimusten ja korjausten kustannukset.
Sillan korjaamiseksi on nyt ehdotettu vaihtoehtoja tukea se alta käsin tai tehdä siitä riippusilta.