Lahden terveyskioski on kaupungin sosiaali- ja terveystoimen johtajan Markku Tervahaudan mukaan tarkoitettu kaikenikäisille kävijöille.
– Toivomme, että kioski tukee ihmisten omaehtoista terveyden edistämistä, hän sanoo.
Kioski lähtee käyntiin perusmittauksilla. Jatkossa palveluita kehitetään asiakaspalautteen pohjalta.
Kioskin kävijämäärätavoite on 30-40 asiakasta päivässä. Kokeilu kestää kaksi vuotta.
Terveyskioski-idean takana on Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra, jonka osarahoituksella ensimmäiset kioskit on pystytetty.
Keväämmällä on tarkoitus avata terveyskioski vielä myös Vantaalle kauppakeskus Jumboon, mikäli sieltä tila löytyy.
– Tarkoituksena on selvittää, olisiko tällainen kevyempi malli käyttökelpoinen perusterveydenhuollossa, sanoo Sitran Kuntaohjelman ohjelmajohtaja Antti Kivelä.
Helposti hyvää palvelua
Kauppakeskus Elon suojissa Ylöjärvellä toimivassa terveyskioskissa oli tiistaina aamulle heti muutaman ihmisen jono.
Pitkiin jonotuksiin ei kuitenkaan kioskilla tarvitse varautua, sen kaikki kävijät tietävät. Odotustilassa olikin leppoisa tunnelma.
Ensimmäisenä paikalle oli saapunut Veli Immonen. Hän tuli mittauttamaan verenpaineensa, jota tarkkaillaan säännöllisin välein tehtävin mittauksin.
– On hyvä, kun ei tarvitse mennä terveyskeskukseen. Tänne pääsee todella helposti ja palvelu on hyvää, Immonen sanoo.
Hän asuu vain parin kilometrin päässä kauppakeskuksesta, joten matkakaan ei ole ongelma terveyskioskilla poikkeamisessa.
Terveyskioskin hoitohuoneessa työskentelee tiistaina terveydenhoitaja Merja Alakätkä, jolla on takanaan kahdeksan työvuotta terveyskeskuksessa.
– Tämä työskentelymuoto on ihan uusi, otin tänne tulon haasteena vastaan, hän kertoo.
Alakätkä kertoo yllättyneensä positiivisesti hoitotyöstä kioskissa.
– Kauppaostoksille lähdetään erilaisin mielin kuin jos lähdettäisiin vartavasten terveyskeskukseen. Rauhallisempi mieli heijastuu myös hoitotilanteeseen.
Ennaltaehkäisy helpottuu
Tampereen yliopiston äskettäin tekemässä asiakaskyselyssä Ylöjärven terveyskioski sai palvelun laadusta arvosanan 9,1. Vastaajat kiittelivät palvelua vuolaasti.
Myös terveyskioskille asetetut kävijämäärätavoitteet ylittyivät. Tavoite oli 20 kävijää päivässä. Se ylittyi viidellä.
Tyytyväisyys näkyy suorassakin palautteessa.
– Asiakkaat ovat ottaneet todella hyvin vastaan tällaisen matalan kynnyksen palvelun, Alakätkä sanoo.
Syyksi hän arvelee muun muassa sen, että ihmisen arjen keskellä toimivassa kioskissa asiakas kohdataan yksilönä.
– Ja silloin löytyy helpommin se oikea syy, mihin haetaan apua. Aina kyse ei ole vain vaikkapa verenpaineesta.
Terveyskioski helpottaa Alakätkän mukaan selvästi ennaltaehkäisevää työtä.
Esimerkkinä hän mainitsee verensokeri- ja verenpainemittauksissa esiin tulleet hälyttävän korkeat arvot, joiden vuoksi asiakas on pitänyt lähettää suorinta tietä päivystykseen.
Teemapäivä ja pikamittareita
Ylöjärven kioskilla kävijät ovat pääosin 50-70 -vuotiaita. Toinen ryhmä on nuoret, jotka tulevat kioskilta hakemaan rokotuksia.
– Tämähän on auki iltakuuteen, ja nuoret tykkäävät kait tulla tänne mieluummin kuin hakeutua aamuvastaanotoille kouluissa.
Asiakaspalautetta kuullaan kokeilukioskilla tarkkaan. Jo syksyllä asiakkaiden toiveiden perusteella palvelua laajennettiin kolesterolin ja hemoglobiinin pikamittauksiin. Käyttöön otettiin myös teemapäivät. Keskiviikkona teemana on keliakia.